لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۲

اعتراض کننده‌ها در هرات: عامل قتل ستایش باید اعدام شود


فعالان مدنی در ولایت هرات بخاطر داد خواهی ستایش قریشی در مقابل ساختمان قنسولگری ایران در هرات دست به اعتراض زدند.

اعتراض کنندگان از حکومت ایران خواستند تا عامل قتل ستایش را به اشد مجازات محکوم کند.

عکس‌های ستایش شش ساله در دستان اعتراض کنندگان بالا و پائین می‌شد و همه خواهان مجازات از سوی حکومت ایران به عامل این رویداد شدند.

اعتراض کنندگان در مقابل ساختمان قنسولگری ایران شعار عدالت خواهی سر دادند اما مسئولان قنسولگری ایران هیچ واکنش نسبت به این واقعه نشان نداده‌اند.

اعتراض فعالین مدنی در مقابل قنسولگری ایران در هرات
اعتراض فعالین مدنی در مقابل قنسولگری ایران در هرات

سپیده سخی یکی از زنان معترض، ستایش را بی کس و بی پدر می‌خواند.

به باور او نبود یک حکومت قوی در افغانستان از ستایش یک دختر بی پدر ساخته است تا یک نوجوان ایرانی جرأت کشتن یک دختر شش ساله افغان در خاک ایران را پیدا کند.

وی گفت:

"ستایش بی پدر است، وقتی می‌گویم ستایش بی پدر یعنی جمهوری اسلامی افغانستان پدر ندارد، ما در کشور خود پدر دلسوزی نداریم از آن خاطر بهتر است که اتکاء به دولت نکنیم و همه هموطنان ما دست به دست هم بدهیم و شعار آزادی سر دهیم ما عدالت می‌خواهیم."

حسینه نیکزاد مسئول شبکه زنان افغان از حکومت ایران خواسته است تا فرهنگ برخورد با مهاجرین را به مردم ایران آموزش دهد.

او می‌گوید دولت ایران موظف است تا این موضوع را بیشتر در محلات مسکونی انجام دهد که افغان‌ها بیشتر در آنجا ساکن هستند.

وی گفت:

"ما از دولت ایران، علماء و روحانیون ایران و ملت ایران می‌خواهیم تا در ترویج فرهنگ و رفتار خوب با مهاجرین تلاش نمایند، مخصوصاً در محلات چون ورامین."

بهشته رحام اعتراض کننده دیگر هراتی خواهان اشد مجازات عامل این رویداد از سوی حکومت ایران است.

او می‌گوید، حکومت ایران شماری از افغان‌ها را با کمترین جرم به اعدام محکوم کرده‌است، ولی تلاش می‌کند که جرم عامل قتل ستایش شش ساله را کتمان کند.

وی افزود:

"ما برای تمام مهاجرین افغان که در ایران هستند عدالت می‌خواهیم، وقتی ایران به کوچکترین جرم که یک افغان در آنجا انجام می‌دهد حکم اعدام را صادر می‌کند، چرا به شهروند خودش که گناهی به این بزرگی را انجام داده است، برایش چیزی نگفته است و از گناه اش روپوشی کرده‌است."

قبل از این گردهمایی محمود افخمی رشیدی سرقنسول ایران در ولایت هرات در اعلامیه گفته بود که حکومت ایران متعهد است که این حادثه را پیگیری کند.

در پیام آقای افخمی رشیده همچنان آمده است که حکومت ایران تلاش می‌کند تا عامل این رویداد غم انگیز را شناسایی و بازداشت کند و مجرم را بر اساس قوانین نافذه ایران محاکمه کند.

ستایش دختر شش ساله افغان تقریباً ده روز قبل توسط یک نوجوان ایرانی در منطقه ورامین تهران به قتل رسید.

به دنبال این رویداد، شماری از فعالین مدنی در ولایات بامیان، هرات و کابل دست به تظاهرات زده و خواهان پیگیری این قضایا از سوی حکومت افغانستان و ایران شدند.

گزارش: شاه پور صابر

XS
SM
MD
LG