لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۵

اوباما با ملک سلمان در مورد ایران و داعش صحبت کرده‌است


رئیس جمهور امریکا در دیدار با ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی به روز چهارشنبه روی مسایل امنیتی به شمول ایران و تهدید های گروه تندرو دولت اسلامی گفتگو کرده‌است.

قصر سفید می‌گوید، بارک اوباما در جریان دیدار با شاه سلمان، نگرانی‌اش را از وضعیت بشری در عربستان سعودی ابراز کرده‌است.

اما گفته می‌شود که اوباما در چهارمین و شاید هم آخرین سفرش به سعودی به حیث رئیس جمهور امریکا، می‌خواهد به رهبران عربستان و کشورهای حوزه خلیج اطمینان بدهد که واشنگتن به امنیت این کشورها متعهد خواهد ماند.

رئیس جمهور اوباما دیشب همچنان با شیخ محمد بن زاید ال نهیان ولیعهد امارات متحده عربی در آستانه اجلاس شورای همکاری‌های خلیج دیدار کرد.

به گفته قصر سفید، مسایل منطقه‌یی شرق میانه در این گفتگوی خصوصی به بحث گرفته شد.

اوباما و ولیعهد امارات متحده عربی در این دیدار به حل سیاسی بحران یمن توافق کرده‌اند و خواهان حمایت بین‌المللی از حکومت تازه تشکیل یافته لیبیا شدند.

دیدار اوباما با هر دو رهبر یعنی پادشاه عربستان سعودی و ولیعهد امارات، در پشت در‌های بسته صورت گرفته و جزئیات خیلی اندک از آن نشر شده‌است.

ریاض امروز میزبان نشست شورای همکاری‌های خلیج است و رهبران و نماینده‌گان ارشد عربستان سعودی، کویت، قطر، امارات متحده عربی، بحرین و عمان در این اجلاس شرکت خواهند کرد.

با رئیس جمهور اوباما در این سفر، اشتون کارتر وزیر دفاع امریکا، سوزان رایس مشاور امنیت ملی، جان برینان رئیس اداره استخبارات مرکزی امریکا و شماری از مقام‌های آن کشور همراه استند.

آقای کارتر پس از رسیدن به ریاض در یک نشست خبری حضور یافت و از همکاری‌های نظامی با کشورهای حوزه خلیج سخن گفت.

آقای کارتر پس از رسیدن به ریاض در یک نشست خبری حضور یافت و از همکاری های نظامی با کشور های حوزه خلیج سخن گفت.
آقای کارتر پس از رسیدن به ریاض در یک نشست خبری حضور یافت و از همکاری های نظامی با کشور های حوزه خلیج سخن گفت.

​آقای کارتر می‌گوید:

"ما گام‌های مهمی را در عرصه تجهیزات دفاعی با شورای همکاری‌های خلیج برداشته‌ایم. این همکاری‌ها از ماه می پارسال، به ارزش ۳۳ میلیارد دالر می‌رسد که در میان شان ۶۶ هزار سلاح رهبری شونده هم شامل است، چیزی که کشورهای عضو شورای همکاری‌های خلیج، در مبارزه با گروه داعش به آن نیاز دارند."

با آنکه امریکا از متحدین درجه یک عربستان سعودی به حساب میاید اما اخیراً روزنامه نیویارک تایمز گزارش داد که ریاض تهدید کرده است که اگر کانگرس ایالات متحده، سندی را تصویب کند که عربستان را به داشتن نقش در حملات تروریستی یازدهم سپتمبر سال ۲۰۰۱ در امریکا مسئول بداند، جایداد هایش به ارزش میلیاردها دالر را در ایالات متحده خواهد فروخت.

عربستان به ارزش میلیارد ها دالر جایداد های خود ر را در ایالات متحده خواهد فروخت.
عربستان به ارزش میلیارد ها دالر جایداد های خود ر را در ایالات متحده خواهد فروخت.

اشاره شماری از اعضای کانگرس امریکا گاه و ناگاه بخاطر به سوی عربستان سعودی است که پانزده تن از حمله کننده‌گان رویداد یازدهم سپتمبر، شهروندان آن کشور بودند.

رئیس جمهور اوباما اخیراً در پاسخ به سوال یک مجله که از وی پرسید، آیا عربستان سعودی را دوست واقعی امریکا می‌داند، گفته بود؛ این موضوع پیچیدهاست.

انتظار می‌رود اوباما به دنبال سفرش به عربستان سعودی، از بریتانیا و جرمنی هم دیدن کند و با رهبران هر دو کشور ببیند.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG