لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۹

"حمله خونین کابل از سوی شبکه حقانی در پاکستان طرحریزی شده بود"


دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور غنی
دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور غنی

در حالی که پس از حمله خونین روز سه شنبه در کابل حکومت افغانستان جنگ با طالبان را از اولویت‌هایش عنوان کرد، حالا ریاست جمهوری این کشور یکبار دیگر از پاکستان می‌خواهد که مراکز تمویل و تجهیز تروریستان را در کشورش نابود سازد.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور غنی روز جمعه در صحبت با رادیوآزادی گفت: تحقیقات در خصوص حمله سه شنبه هنوزهم جریان دارد، اما معلومات ابتدایی نشان می‌دهد که این حمله به همکاری حلقات استخبارات خارجی از سوی شبکه حقانی در پاکستان طرح ریزی شده بود.

وی گفت:

"معلومات ابتدایی نشان می‌دهد که این یک حمله پیچیده بود، این حمله بدون همکاری استخبارات خارجی انجام شده نمی‌توانست، حلقات استخبارات خارجی که با افغان‌ها دشمنی دارند، منابع و آدرس‌های‌شان مشخص است، بدون شک این طرح در پاکستان از سوی شبکه حقانی پلان شده و در این جا عملی گردید."

به روز سه شنبه هفته گذشته حمله انتحاری و تهاجمی بر اداره محافظت رجال بر جسته در منطقه پل محمود خان کابل صورت گرفت که در اثر آن به شمول افراد ملکی ۶۴ تن کشته و۳۴۷ تن دیگر زخم برداشتند.

بعداً مسئولیت این حمله را طالبان مسلح به عهده گرفت.

حمله انتحاری و تهاجمی اخیر در شهر کابل با عکس‌العمل تند افغان‌ها و جهانیان روبرو شده و حکومت افغانستان اعلام کرد که بیرق افغانستان به روز جمعه در داخل و خارج از کشور به حالت نیمه بر افراشته قرار گیرد.

ریاست جمهوری افغانستان به تمام ادارات حکومتی در ولایات هدایت داد که برای ادای احترام به قربانیان این رویداد مراسم فاتحه خوانی را برگزار نمایند.

در عین حال کارشناسان افغان می‌گویند که نوعیت این حمله نشان می‌دهد که بدون شک در عقب آن حلقات استخبارات پاکستان دست داشته است

حاجی سید داود کارشناسان مسایل سیاسی
حاجی سید داود کارشناسان مسایل سیاسی

حاجی سید داود یکی از این کارشناسان می‌گوید:

"بدون شک در عقب این حمله دست محکم ارگان‌های استخباراتی و نظامی وجود داشت، که این ارگان در منطقه به جز پاکستان ارگان دیگری نیست، امکان زیاد وجود دارد که این کار از سوی پاکستانی‌ها پلان شده باشد."

ریاست جمهوری افغانستان یکبار دیگر همانند گذشته از پاکستان خواست که در برابر آنعده از طالبان مسلح که افغان‌های ملکی را هدف قرار می‌دهند در خاک آن کشور اقدام جدی نماید.

حاجی سید داود به این باور است که این گونه خواست‌ها قبلاً نیز از پاکستان صورت گرفته، اما تا حال کدام نتیجه مثبت در پی نداشته است.

آقای داود تأکید می‌کند که حکومت افغانستان باید امریکا، چین و شورای امنیت ملل متحد را قانع سازد که بالای پاکستان فشار وارد نماید تا همانند طالبان پاکستانی در داخل خاک خود بر علیه طالبان افغان نیز اقدام نماید.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG