لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۰

"حملهء خونین در کابل، توسط شبکه حقانی انجام شده است"


مسئولان وزارت امور داخله افغانستان می گویند که تعداد تلفات حمله انتحاری روز سه شنبه در شهر کابل افزایش یافته است.

صدیق صدیقی سخنگوی این وزارت به روز چهار شنبه در یک نشست خبری حضور یافت و گفت که در این حمله انتحاری ۶۴ تن کشته شده و ۳۴۷ تن دیگر زخمی شده است.

آقای صدیقی می گوید که یک هیئت برای بررسی چگونگی این رویداد از سوی رئیس جمهور موظف شده تا مشخص گردد که این حمله چگونه و از کجا سازماندهی شده است:

" با تاسف در نتیجه حمله تروریستی طالبان ۶۴ تن از هموطنان عزیز ما که اکثریت‌شان ملکی اند کشته شده و با تاسف ۳۴۷ نفر دیگر هم مجروح شده اند که فعلا وضعیت شماری زیادی مجروحین خوب است. "

جلال الدین حقانی مؤسس شبکه حقانی
جلال الدین حقانی مؤسس شبکه حقانی

​از سوی هم عبدالرحمان رحیمی قوماندان امنیه کابل، محمد عمر عزیزی رئیس امنیت ملی کابل و دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع در یک نشست خبری دیگر در کابل نتایج بررسی‌های ابتدایی‌شان را با رسانه‌ها شریک کردند.

محمد عمر عزیزی رئیس امنیت ملی کابل می گوید که این رویداد از سوی شبکه حقانی و لشکر طیبه از آن سوی مرز تنظیم شده و شاید بالای پلان این حمله از ماه به این سو کار شده باشد:

" تحقیقات ابتدایی این را نشان میدهد که در پشت این حمله شبکه بدنام حقانی که در تمام حملات که در داخل افغانستان صورت میگیرد دست دارند، همین قسم لشکر طیبه. "

ارتباطات این حمله با بیرون مرز که برای کل ما معلوم است و فعلاً بالای ان تحقیقات داریم با تکمیل شدن تحقیقات نتایج آنرا با شما نیز شریک خواهیم کرد.

صبح روز سه شنبه کابل گواه یک حمله مرگبار بود.

این حمله انتحاری در قلب کابل درست در برابر ریاست محافظت از رجال برجسته در ساحه پل محمود خان شهر کابل رخ داد.

این حمله واکنش‌های تند درونی و بیرونی را به همراه بود.

در همین حال شماری از آگاهان نظامی می گویند که با توجه با وضعیت فعلی افغانستان، حکومت نمی تواند با پاکستان وارد جنگ شود.

باری عارض آگاه امور نظامی به رادیو ازادی گفت که حکومت افغانستان با توجه به منافع ملی‌اش برای بیرون رفت از خشونت و جنگ، باید وارد مصالحه با پاکستان شود:

" افغانستان در یک موقف است که با حالات تشنج امیز روبرو بوده و تحت فشار‌ها قرار گرفته و از همینرو حکومت نمی تواند با یک عکس العمل تند و یا حرکت نظامی دست بزند. "

آگاهان امور نظامی همواره گفته اند که باید نیرو های کشفی و استخباراتی کشور پیشتر از پیش فعال تر شوند.

عتیق الله امرخیل آگاه امور نظامی به رادیو آزادی گفت که در چهارده سال گذشته کابل گواه این چنین حملات مرگبار بوده است ولی نیرو های استخباراتی نتوانسته جلو چنین حملات را بگیرند و یا سد راه شورشیان در مرز شوند.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG