لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۹

اظهارات ضد و نقیض ناتو و روسیه در مورد داعش در افغانستان


سخنگوی ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان گفته های مقام‌های روسی مبنی بر تعداد جنگجویان گروه داعش در این کشور را رد می‌کند.

پیش از این برخی مقام‌های روسی در مورد افزایش تعداد اعضای گروه داعش در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند.

اما جنرال چارلزکلیفلیند روز شنبه در مصاحبه با رادیو آزادی گفت: شمار احتمالی جنگجویان گروه داعش در افغانستان از یک تا سه هزار است.

وی گفت:

"ما شمار این گروه را تا این حد نمی‌بیبنیم، ما گزارش‌های را دیده ایم که مقام‌های روسی گفته اند که شمار داعشیان در افغانستان به دهزار می‌رسد، اما ما باور داریم که رقم آنان از یک تا سه هزار است، ممکن این رقم دقیق نباشد و باید گفت که مشخص ساختن ارقام دقیق اعضای این گروه مشکل است."

به گفتۀ آقای کلیفلیند، در نتیجه حملات هوایی ماموریت حمایت قاطع در افغانستان تا حد زیاد گروه داعش سرکوب شده است.

وی گفته است که در جریان سه ماه اول سال جاری میلادی نیروهای ماموریت حمایت قاطع نزدیک به صد حمله هوایی را انجام داده‌اند که تعداد زیاد آن در ولایت ننگرهار بر ضد گروه داعش صورت گرفته است.

اما سخنگوی ماموریت حمایت قاطع ناتو در مورد این که چه تعداد از اعضای گروه داعش در نتیجه این حملات کشته اند، معلومات نداد.

آقای کلیفلیند ننگرهار، کنر و غزنی را از ولایت‌های خواند که در برخی نقاط آن گروه داعش حضور دارد و یا نشانه های از فعالیت اعضای این گروه دیده شده است.

پیش از این ضمیر کابلوف نماینده خاص روسیه برای افغانستان و برخی دیگری از مقام های روسی گفته اند که گروه داعش در افغانستان تا ده هزار جنگجو دارد و فعالیت‌های این گروه در حال گسترش است.

ضمیرکابلوف اخیراً به گونه واضح حضور گروه داعش در افغانستان را برای امنیت روسیه یک تهدید خوانده است.

گزارش‌ها به نقل از وی همچنان می‌رسانند که روسیه به هدف سرکوب داعش همکاری های استخباراتی اش را با طالبان افزایش داده است، اما روسیه و همچنان طالبان این گزارش ها را رد کرده‌اند.

داعش از جمله شش گروه مخالف مسلح است که به گفته قوماندانی ماموریت حمایت قاطع ناتو، در حال حاضر در افغانستان فعالیت می‌کند.

سخنگوی این قوماندانی می‌گوید که هنوز هم طالبان در برابر نیروهای امنیتی افغان بزرگترین گروه مخالف مسلح است.

جنرال چارلز کلیفلیند سخنگوی ماموریت حمایت قاطع در افغانستان در ادامه مصاحبه با رادیو آزادی همچنان گفت: نیروهای امنیتی افغان نسبت به گذشته در موقف بهتری قرار دارند.

وی گفت: به حالت تعرضی در آمدن این نیروها در جنگ جاری سبب موفقیت آنان خواهد شد.

وی گفت:

"ما باور داریم که با توجه به دستآوردهای نیروهای افغان، آنان در مبارزه با طالبان موفق خواهند بود، اما ممکن طالبان باز هم در برخی نقاطی از افغانستان کنترول داشته باشند اما باور ما این است که در ختم فصل جنگی امسال نیروهای افغان دستآوردهای خوبی خواهند داشت و نسبت به سال گذشته در موقف بهتری قرار خواهند گرفت."

آقای کلیفلیند گفته که افزایش هماهنگی و تقویت نیروهای هوایی از دلایل دیگر موفقیت نیروهای امنیتی افغان است.

اما این که نیروهای امنیتی افغان با ظرفیت و امکانات فعلی خواهند توانست جنگ با طالبان، داعش و سایر گروه‌های هراس افگن را با موفقیت تمام کنند یا خیر، با گذشت زمان واضح خواهد شد.

گزارش: سحرلیوال

XS
SM
MD
LG