لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۱

خلیلی: به پروژه توتاپ نباید رنگ قومی داده شود


 کریم خلیلی معاون شورای عالی صلح افغانستان
کریم خلیلی معاون شورای عالی صلح افغانستان

توتاپ پروژهء انتقال ۵۰۰ کیلوولت برق ترکمنستان، ازبکستان و تاجکستان از طریق افغانستان به پاکستان است که به گفتهء علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب افغانستان شرکت فشنر آلمان در سال ۲۰۱۳ میلادی گفته بود این پروژه از مسیر ولایات مرکزی افغانستان اعمار شود.
علی احمد عثمانی در هفتهء جاری در کابل گفت که بعداً در همان سال تمویل کنندگان این پروژه مناسب دانستند که برق این پروژه از طریق مناطق سالنگ و پروان به کابل انتقال داده شود.
کریم خلیلی معاون حامدکرزی رییس جمهورسابق افغانستان روز جمعه در کابل با اظهار اینکه نباید به این پروژه رنگ قومی داده شود، گفت:
"آرزوی مردم اینست که به خواست مردم توجه شود، نه اینکه اینجا این مردم را در تقابله با مردم دیگر قرار بدهد. از این منظر مقدس من یاد آور می شوم که هرگز، جنبه های قومی و مذهبی این حرکت ندارد. این حرکت در راستای منافع کلان اقتصادی افغانستان است که خواهش من از دولت اینست و دیروز هم خدمت رییس صاحب عرض کردم، که اقتصاد دان های کلان کشور جمع شوند ببینند، یک پروژه کلان مثل توتاپ را بررسی کنند از هر زاویه یی، که آیا این مسیر منافع اقتصادی کشور است یا از این مسیر؟"
طاهر زُهیر والی بامیان در صحبت با رادیوآزادی گفته است، اگر این پروژه از مناطق مرکزی افغانستان نگذرد، مردم ولایت بامیان و مناطق مرکزی این کشور باید حدود هشت سال صبر کنند تا صاحب برق شوند.
طاهر زُهیر می گوید:
"بر اساس ماستر پلان برق رسانی وزرات انرژی تا سال ۲۰۲۴ بامیان در برنامهء وزارت انرژی قرار ندارد که دارای برق شود، متاسفانه بامیان ومجموع مناطق مرکزی. خوب پروژه توتاپ وقتی که از مسیر درهء شکاری و بامیان بگذرد، این می تواند زودتر از آن موعد پیش بینی شده، بامیان ومجموع مناطق مرکزی دارای روشنایی و دارای برق بسازد."
در برخی مناطق افغانستان با تغیییر مسیر پروژهء توتاپ مخالفت شده و در ولایات خوست و پکتیا اعتراضات هم صورت گرفته است.
حکم خان حبیبی والی خوست روز پنجشنبه در اجلاس سران قومی آن ولایت گفت:
"تقاضای ما از رهبری حکومت مرکزی، شورای ملی و شخصاً از معاون دوم رییس جمهور اینست که خوست و پکتیای بزرگ هم بخشی از جغرافیایی افغانستان است. کافیست که در پانزده سال گذشته ما یک کیلووات برق وارداتی و نه هم برق تولیدی داشته ایم و نمی خواهیم که یکروز هم کار این پروژهء بزرگ مختل شود، اگر خدایی ناخواسته چنین شود، مسئولیت آن بدوش کسی خواهد بود که در برابر یک پروژه منظور شده، موانع ایجاد می کند."
علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب افغانستان استدلال می کند که اعمار پروژهء توتاپ از طریق سالنگ ارزان تمام می شود و مدت کم برای پیاده ساختن آن نیاز است.
شورای وزیران افغانستان هم تصویب کرده است که این پروژه از طریق سالنگ و ولایت پروان بگذرد و مردم ولایات خوست و پکتیا نیز می گویند، پروژه توتاپ باید از مسیر سالنگ و پروان بگذرد، چون تعهد شده است که از این طریق برای آنها نیز برق خواهد رسید.

XS
SM
MD
LG