لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۸:۲۱

سال ۲۰۱۵ شاهد ۹۶ درصد بی‎جا شده‌گان داخلی در افغانستان بود


کمیشنری سازمان ملل متحد «UNHCR» می‎گوید، میزان بی‎جا شده‎گان داخلی در افغانستان در سال ۲۰۱۵ میلادی ۹۶ درصد افزایش یافته‎است.

نادر فرهاد سخنگوی این اداره در صحبت با رادیو آزادی گفت، در حال حاضر یک میلیون بیجا شده داخلی در افغانستان وجود دارد که از جمله ۳۸۴ هزار تن در سال ۲۰۱۵ میلادی بیجا شده‎اند.

آقای فرهاد می‎افزاید:

"۲۰۱۵ میلادی سالی که گذشت، شاهد بی‎جا شدن حدود ۳۸۴ هزار تن بودیم که از محلات شان بی‎جا شده‎اند، البته این‎ها بیشتر از ۶۳ هزار خانواده را تشکیل می‎دهند. اگر یک مقایسه با سال ۲۰۱۴ شود، نشان می‎دهد که حداقل میزان بی‎جا شده‎گان داخلی در سال ۲۰۱۵ میلادی به ۹۶ درصد افزایش یافته‎است."

حدود ۳۸۴ هزار تن از محلات شان بی‎جا شده‎اند.
حدود ۳۸۴ هزار تن از محلات شان بی‎جا شده‎اند.

اما به گفتۀ آقای فرهاد، این ارقام شامل ۸۷ هزار تن که در اثر سقوط کوتاه مدت شهر کندز بدست طالبان بی‎جا شده بودند، نیست.

سخنگوی کمشنری سازمان ملل متحد افزود، بیشتر بی‎جا شده‎گان کسانی‎اند که از درگیری‎ها و ناامنی‎ها در مناطق شان متأثر شده و مجبور به ترک محلات شان شده‎اند اما وی برعلاوه نا امنی‎ها از دلایلی دیگری نیز یاد آور شده که باعث بی‎جا شدن افراد در داخل کشور شان می‎شود.

آقای فرهاد می‌گوید:

"آمار را که اشاره کردم کسانی اند که از جنگ‎ها متأثر شده‎اند اما کسانی اند که بنابر دلایل دیگر دست به مهاجرت‎های داخلی می‎زنند، بطور مثال، فقر گسترده، میزان بلند بی‎کاری، عدم دسترسی به اشتغال، آفات طبیعی و پدیده شهر نیشینی شدن."

اداره «UNHCR» در مورد وضعیت بی‎جا شده‎گان داخلی افغانستان ابراز نگرانی می‎کند.

«UNHCR» در مورد وضعیت بی‎جا شده‎گان داخلی ننگران است.
«UNHCR» در مورد وضعیت بی‎جا شده‎گان داخلی ننگران است.

وضعیت بیجا شده‎گان داخلی نه تنها اداره «UNHCR» را نگران ساخته بلکه کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز در مورد وضعیت بی‎جا شده‎گان داخلی در کشور ابراز نگرانی کرده می‎گوید، در طی سال‎های اخیر به وضعیت بشری بی‎جا شده‎گان داخلی کشور توجه کمتر صورت گرفته‎است.

رفیع‎الله بیدار سخنگوی کمیسیون مستقل افغانستان به رادیو آزادی گفت، در اثر بی‎جا شدن افراد اولتر از همه اطفال و سپس زنان متضرر می‎شوند.

زنان و اطفال خیلی متضرر می‌شوند.
زنان و اطفال خیلی متضرر می‌شوند.

وی در مورد افزود:

"از لحاظ اینکه اطفال خیلی متضرر می‌شوند، در جاهایکه بود و باش داشتند مکتب می‌رفتند و چترهای حفاظتی که با اقارب شان داشتند، زنان خیلی متضرر می‌شوند زیرا در محلات مسکونی خود یک بنیاد اقتصادی داشتند که از مواشی و یا وسایل محدود دست داشته امرار معیشت می‌کردند و با بی‌جا شدن این‌ها را از دست می‌دهند که قابل نگرانی است."

این در حالیست که تعداد بی‌جا شده‌گان داخلی در سال ۲۰۱۵ میلادی در سراسر جهان افزایش یافت. بر اساس یک گزارش تازه تعداد کسانیکه سال گذشته درسراسر جهان بی‎جا شدند به چهل میلیون و هشت صد هزار تن افزایش یافته‎است.

ژان اگلند رئیس شورای پناهجویان ناروژی «NRC» که این گزارش را مشترکاً با مرکز نظارت از پناهجویان داخلی مستقر در ژینو نوشته‎است می‎گوید؛ این ارقام دو برابر تعداد پناهجویان در سراسر جهان است.

حدود ۸.۶ میلیون بی‎جا شدۀ داخلی مربوط به جنگ‌ها در سال ۲۰۱۵ اند.
حدود ۸.۶ میلیون بی‎جا شدۀ داخلی مربوط به جنگ‌ها در سال ۲۰۱۵ اند.

در این گزارش که به روز چهار شنبه به نشر رسید، آمده‎است که حدود ۸.۶ میلیون بی‎جا شدۀ داخلی مربوط به جنگ‌ها در سال ۲۰۱۵ اند که از جمله ۴.۸ میلیون آن اتباع شرق میانه و شمال افریقا اند.

کمیشنری سازمان ملل متحد «UNHCR» و همچنان کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از حکومت می‎خواهند تا در زمینه بهبود وضعیت بی‎جا شده‎گان داخلی در کشور تلاش‎های بیشتر نماید.

به گفتۀ کمیشنری سازمان ملل، صلح و تأمین ثبات یگانه راه حل پایان دادن به بحران بی‎جا شده‎گان داخلی است.

XS
SM
MD
LG