لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۳

مظاهره چیان: عدالت برای مردم بامیان باید تأمین شود


امروز هزاران نفر از مردم و فعالین مدنی بامیان با شعارهای اشرف غنی عبدالله کجا شد وعده ها، حکومت حکومت عدالت عدالت و یوناما یوناما حمایت حمایت، تظاهرات مسالمت آمیزی را از مسجد رهبر شهید تا دروازه مقام ولایت بامیان برگزار کردند.

مولوی یوسف معاون شورای ولایتی بامیان در مورد این مظاهره گفت:

"امروز بیش از بیست هزار از مردم بامیان به خاطر عدالت خواهی تظاهرات کردند و خواسته ما این است که عدالت برای مردم بامیان اجرا شود."

پروژه برق ۵۰۰ کیلو ولت، دلیل اصلی برگزاری این تظاهرات بوده که به خواسته مردم بامیان این لین برق باید از مسیر بامیان بگذرد اما کابینه دولت وحدت ملی تصمیم گرفته است تا این لین از مسیر سالنگ بگذرد.

این مظاهره کننده‌ها در پایان مظاهره خود یک الیکین را به طاهر زهیر والی بامیان اهدا کردند تا خواست آنها را به حکومت مرکزی برساند و طی یک قطعنامه از دولت وحدت ملی خواستند تا هر چه زودتر به خواست مظاهره کننده‌ها پاسخ مثبت بدهد.

خواسته اول در قطعنامه:

"از سران حکومت وحدت ملی می‌خواهیم تا به اصل برابری و همه شهروندان کشور در حقوق، وجایب و انکشاف متوازن که در قانون اساسی کشور بر آن تاکید شده‌ است، احترام گذاشته و به صدای مردم، مبنی بر عبور لین برق از مسیر بامیان – میدان وردک هر چه عاجل تر پاسخ مثبت دهید."

همچنین صد‌ها نفر از زنان بامیان در روبروی دروازه بخش سیاسی ملل متحد یا یوناما تظاهرات کردند و از جوامع بین‌المللی خواستند که دولت وحدت ملی را تحت فشار قرار دهد تا این لین برق از مسیر بامیان بگذرد.

حلیمه رضایی یکی از فعالین مدنی بامیان در این مورد اضافه کرد:

"ما کسانی هستیم که می‌خواهیم بصورت مسالمت آمیز به حق خود برسیم. حق ما فقط برق نیست بلکه ما عدالت می خواهیم. در سال ۲۰۱۳ برای ما گفته شد که این لین برق از مسیر بامیان می‌گذرد چرا یکباره این تصمیم به سالنگ تغییر کرده است؟ من از مسائل تخنیکی چیزی نمی فهمم اما در مناظره‌های تلویزیونی که میبینم تمام‌اش از بی‌عدالتی صحبت می‌کنند و آنها همیشه اعلام می‌کنند که ما قوم گرایی می‌کنیم اما این درست نیست ما از میدان وردک حمایت می‌کنیم، ما از سمنگان حمایت می‌کنیم، ما از غزنی حمایت می‌کنیم، ما از تمام شهروندان افغانستان حمایت می‌کنیم و از سازمان ملل می‌خواهیم تا از ما حمایت کند و عدالت را برای ما تأمین کند."

این در حالیست که روز گذشته رئیس جمهور افغانستان طی فرمانی کمیسیونی را برای بررسی پروژه برق ۵۰۰ کیلو ولت تشکیل داده تا تمام جوانب این پروژه را بررسی کند و تصمیم خود را در این زمینه عملی سازد. اما مظاهره کننده‌ها در بامیان و کابل این فرمان رئیس جمهور را فقط وقت تلفی دولت خواندند و خواهان جواب سریع دولت شدند.

گزارش: عباس نادری

XS
SM
MD
LG