لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۵

مظاهره چیان: تفاهمنامه در مورد برق وارداتی باطل اعلام شود


مظاهره گنندگان جنبش موسوم به روشنایی از حکومت افغانستان خواستند تا افراد را که در ماستر پلان بیست ساله برق دستکاری کرده بازداشت و به چنگ قانون بسپارد.

اسدالله سعادتی یک تن از اشتراک کنندگان این راه پیمایی و عضو ولسی جرگه قطعنامه را به خوانش گرفته گفت که حکومت باید تفاهمنامه ماه ثور مبنی بر تغییر مسیر انتقال برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان را باطل اعلام کند.

وی گفت:

"از حکومت می خواهیم که فیصله ضد ملی مورخ ۱۱ ثور کابینه در مورد تغییر ماستر پلان برق را هر چه زودتر باطل اعلام نماید، مقصرین اصلی انحراف مسیر لین برق و تغییر ماستر پلان ۲۰ ساله افغانستان را به زودترین فرصت ممکن شناسایی و به پنجه قانون بسپارد."

در این راه پیمایی بشمول شماری از اعضای شورای ملی هزاران تن از باشندگان ولایت‌های مرکزی که اکثر آنان را ملیت هزاره تشکیل میداد اشتراک کرده بودند.

برعلاوه ویدیو ژورنالست رادیو آزادی شماری از خبرنگاران و نیروهای امنیتی افغان نیز با خشونت مواجه شدند که نیروهای امنیتی با پاشیدن آب بالا مظاهره کنندگان از خود عکس‌العمل نشان دادند.

اما نجیب دانش معاون سخنگوی وزارت داخله افغانستان با نشر نوار تصویری گفته است که این راه پیمایی بدون خشونت به پایان رسیده‌است.

این نخستین راه پیمایی در واکنش به تصمیم انتقال برق ۵۰۰ کیلو ولت ترکمنستان از مسیر سالنگ نبوده بلکه پیش از این، راه پیمایی‌های بزرگ و کوچک دیگر نیز برای استقبال و تقبیح این تصمیم در شماری از ولایت‌های کشور راه اندازی شده است.

شماری ازسرک‌های عمده شهر کابل از سوی حکومت برای جلوگیری از این راه پیمایی مسدود گردیده بود و مظاهره کنندگان که راه پیمایی‌شان را از غرب کابل آغاز کرده بودند در پل آرتل شهرکابل پایان دادند.

در این حال کریم خلیلی یکی دیگر از تنظیم کنندگان این راه پیمایی و معاون رئیس جمهور حکومت پیشین خطاب به حکومت گفت که دیوارهای آهنی صدای مردم را خاموش ساخته نمی‌تواند:

"هر آنجا که باشید بشنوید که دیوارهای آهنین نمی‌تواند جلو صدای عدالت خواهی مردم را بگیرد، تا زمانیکه مصوبه یازده ثور نشکند هرگز خواموش نخواهیم شد."

تظاهرات در کابل جریان دارد
please wait
Embed

No media source currently available

0:00 0:01:08 0:00

حکومت پیش از این کمیسیون را موظف ساخته تا امور این پروژه را بررسی کرده و تا ده روز آینده برای تصمیم نهایی به ریاست جمهوری گزارش دهد.

حکومت افغانستان مسیر سالنگ - جبل سراج را کوتاه ‌ترین راه برای انتقال برق ترکمنستان می داند اما رئیس جمهور غنی تعهد کرده است که با رسیدن برق به کابل، بامیان نیز از روشنایی برق مستفید خواهد شد.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG