لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۶

سلیم: نسخه تفاهمنامۀ صلح به حکومت و حکمتیار سپرده می‎شود


شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید روی طرح ۲۵ ماده‌یی با حزب اسلامی به توافق رسیده و قرار است نسخه آن امروز به رهبران هر دو طرف سپرده شود.

عطاالرحمان سلیم معاون این شورا که رهبری هیئت مذاکره کننده شورای عالی صلح با حزب اسلامی را نیز به عهده دارد روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که این سند به هدف مشوره بیشتر به رهبران حکومت وحدت ملی و حزب اسلامی سپرده می شود.

وی گفت:
"هیئت حزب اسلامی قرار است که آن را خدمت حکمتیار ببرند تا که مشوره وی را با خود داشته باشند و ما هم نسخه توافق شده را خدمت شورای عالی صلح و حکومت وحدت ملی تقدیم می‌کنیم تا مشوره‌های آنان را با خود داشته باشیم. "

اما آقای سلیم در مورد اینکه چه زمانی هر دو طرف تفاهمنامه نهایی صلح را امضا خواهند کرد چیزی نگفت.

اما قبل از این محمد کریم امین رئیس هیئت مذاکره کننده حزب اسلامی به رادیو آزادی گفته است که امضای تفاهمنامه صلح دو الی ‌سه هفته وقت را در بر خواهد گرفت.

به اساس گزارش اسوشیتید پریس، نظر به تفاهمنامه میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی، حکومت افغانستان در زمینه بازگشت حامیان این حزب به این کشور کمک نموده و تمامی زندانیان آنان را نیز از زندان آزاد خواهد ساخت.

روزنامه نیویارک تایمز نیز در گزارش‌اش به نقل از برخی منابع گفته که حکومت افغانستان سالانه چهار میلیون دالر بخاطر دفتر و مسایل امنیت حکمتیار هزینه خواهد کرد.

اما معاون شورای عالی صلح افغانستان موضوع پول به حکمتیار را رد می‌کند.

در این حال یک مقام وزارت خارجۀ امریکا به رادیو صدای امریکا گفته است که واشنگتن از روند صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی حمایت می‌کند.

رادیو صدای امریکا از قول این مسئول وزارت خارجۀ امریکا می‌افزاید که ایالات متحده آماده‌ است تا در کاهش تحریمات سازمان ملل علیه حکمتیار کمک کند.

بیرون شدن نام اعضای کلیدی این حزب از لیست سیاه شورای امنیت ملل متحد، رهایی زندانیان، انتقال مهاجرین کمپ شمشتو واقع پشاور، برگزاری انتخابات شفاف و زمان بندی دقیق برای خروج نیروهای خارجی از خواسته‌های عمده حزب اسلامی بوده‌است.

ریاست جمهوری افغانستان گفته است که تقریباً روی تمامی موارد با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار به توافق رسیده‌است.

محب الله شریف یکی از کارشناسان افغان با اظهار خوشبینی از امضای تفاهمنامه صلح با حزب اسلامی می‌گوید، ممکن در این روند بیشتر روی مسایل سیاسی و تنظیمی تمرکز شود.

وی گفت:
"من فکر می‌کنم بیشترین مسایل اختلافی که در حکومت موجود است آن را نخواهند پذیرفت تا حد زیاد مربوط قوانین نافذه هم نخواهد شد بلکه زیاد تلاش شود تا سود خود را حفظ نگهدارد آینده شخصی و یا تنظیمی آنان حفاظت شود در مقایسه به این که به مسایل قانونی مربوط شود."

آقای شریف می‌گوید که صلح با حزب اسلامی به رهبری آقای حکمتیار می‌تواند برای بقیه مخالفین مسلح حکومت نیز مفید واقع شده و آنان را به صلح تشویق کند، اما وی تاکید دارد که ایجاد مشکلات از سوی برخی حلقات می‌تواند سبب بی‌باوری در زمینه صلح میان حکومت و مخالفان مسلح دولت شود.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG