لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۱

واشنگتن در ارتباط آشتی میان افغان‌ها هیچ پیش شرطِ ندارد


یک مقام وزارت خارجۀ امریکا به رادیو صدای امریکا گفته است که واشنگتن به ارتباط آشتی میان افغان‌ها هیچ پیش شرط ندارد و از آن حمایت می‌کند.

رادیو آشنا صدای امریکا از قول این مسئول وزارت خارجۀ امریکا که نامش گرفته نشده می‌گوید: " امریکا از یک روندی که به رهبری ومالکیت خود افغان‌ها باشد و نزاع افغانستان را حل کند حمایت می‌کند."

وی گفت:

" تمام گروه‌ها به شمول حزب اسلامی گلبدین حکمتیار دراین گونه گفتگو سهم داشته باشند تا افغان‌ها در بارۀ آیندۀ کشور خود صحبت کنند."

رادیو صدای امریکا از قول این مسئول وزارت خارجۀ امریکا می‌افزاید که واشنگتن آماده‌است تا با حکومت افغانستان و اعضای شورای امنیت سازمان ملل کار کند تا در صورت تکمیل یک موافقتنامه (صلح) که مستلزم اجرای شرایط لازم باشد، رفع تحریمات را ملاحظه کند.

قابل یاد آوریست که امریکا در فبروری سال ۲۰۰۳ میلادی نام گلبدین حکمتیار را در لیست تروریستان بین‌المللی شامل ساخت.

این مقام وزارت خارجه امریکا به این پرسش پاسخی ارائه نکرد که در صورت انعقاد پیمان صلح با حکومت افغانستان، آیا نام آقای حکمتیار از فهرست "تروریستان جهانی" امریکا بیرون خواهد شد یا نه.

ولی وزارت خارجۀ امریکا قبل از این گفته است که دست کشیدن از اعمال خشونت، قطع روابط با تروریستان بین‌المللی و پذیرفتن قانون اساسی افغانستان از شرط‌ ها برای آشتی اند که از آن حمایت می‌کند.

این در حالیست که توافقنامه صلح میان نمایندگان حزب اسلامی و حکومت نهایی شده‌است.

امین کریم، رئیس هیئت نمایندگان حزب اسلامی روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت، متن این سند را برای غور و بررسی رئیس جمهور و رئیس اجرائیه به حکومت سپرده‌است.

حزب اسلامی می‌گوید که روند صلح میان آنها و حکومت شاید دو سه هفته را در بر گیرد.

مهمترین شرط حزب اسلامی این است که همۀ اعضای این حزب از لیست سیاه ملل متحد خارج ساخته شوند.

ریاست جمهوری افغانستان نیز تائید می‌کند در موارد بسیار با حزب اسلامی به توافق رسیده‌است.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری به رادیو آزادی گفت که گفتگو در موارد جزئی هنوز هم به وقت و زمان نیاز دارد.

گفتگو در موارد جزئی هنوز هم به وقت و زمان نیاز دارد
گفتگو در موارد جزئی هنوز هم به وقت و زمان نیاز دارد

وی گفت:

" روی موارد زیاد با آقای حکمتیار توافق صورت گرفته است. موارد جزئی باقیمانده است. هر خواسته آنها که با قانون تضاد نداشته باشد پذیرفته می‌شود و خواسته‌های فرا قانونی هیچ کسی قابل پذیرش نیست."

آژانس خبررسانی اسوشیتد پرس که ادعا می‌کند یک نسخۀ توافقنامۀ صلح میان حزب اسلامی و حکومت را دیده‌است می‌گوید که این توافقنامه شامل بیست و پنج ماده است که در آن حکومت افغانستان در برگشت هزاران نفر از حامیان حزب اسلامی از پاکستان به کشور تعهد همکاری می‌کند و در حدود دوهزار زندانی این حزب را از حبس رها می‌سازد.

روزنامۀ نیویارک تایمز در یک گزارش خود از قول برخی منابع گفته است که حکومت افغانستان سالانه چهار میلیون دالر برای امنیت آقای حکمتیار و دفاتر وی خواهد پرداخت. ولی مقامات حکومت افغانستان هنوز این سخن را تائید نکرده‌اند.

XS
SM
MD
LG