لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۴

مینه پال: در صورت صلح نکردن، نشست ۴ جانبه علیه طالبان اقدام کند


حکومت افغانستان می‌گوید در صورتی‌که طالبان مسلح حاضر به گفتگوهای صلح نشوند، کشورهای دخیل در نشست چهارجانبه باید در برابر این گروه دست به اقدام مشترک بزنند.

دواخان مینه پال یک معاون سخنگوی رئیس جمهور روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، نیاز است تا کشورهای دخیل در این نشست بخاطر عملی شدن تعهدات پاکستان بر آن کشور فشار وارد کنند.

وی گفت:

"خواست ما همین است که چین و امریکا بر پاکستان فشار وارد کنند تا تعهداتی را که در جریان مذاکرات چهار جانبه انجام می‌دهد عملی کند، طالبان را بر میز مذاکره بنشاند و اگر آنان صلح نمی‌کنند و به جنگ دوام می‌دهند باید در برابر شان اقدام مشترک صورت گیرد."

پیش از این رئیس جمهور اشرف غنی گفته بود که دیگر انتظار ندارد تا پاکستان طالبان را بر میز مذاکره حاضر کند بلکه از آن کشور خواسته است تا بر ضد طالبان در خاکش اقدام کند.

این در حالیست که کشورهای دخیل در پنجمین نشست چهارجانبه در رابطه به صلح افغانستان به روز چهارشنبه در اسلام آباد با نشر اعلامیه‌یی روی تعهد همکاری شان با افغانستان تاکید کرده گفتند که خشونت راه حل نیست و یگانه راه رسیدن به تفاهم سیاسی، مذاکرات صلح است.

در این نشست که نماینده‌های امریکا، چین و پاکستان در اسلام آباد اشتراک داشتند حضرت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در پاکستان گفته که کشورش خواهان بررسی عواملی است که چرا تعهدات قبلی عملی نشده‌اند.

پاکستان در چند دور گذشته این مذاکرات تعهد کرده بود که طالبان را حاضر به مذاکره صلح با حکومت افغانستان خواهد کرد.

در این میان شماری از اعضای ولسی جرگه افغانستان می‌گویند، حکومت باید به سایر کشورها در این خصوص تکیه نکند و تلاش ورزد تا مذاکرات بین الافغانی را راه اندازی کند.

عبدالقادر ځاځی عضو کمیسیون روابط بین‌المللی این جرگه با اشاره به انجام مذاکرات با حزب اسلامی حکمتیار در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"پس از این حکومت و مردم افغانستان این را بدانند که بیگانه‌ها بنام ملل متحد یا بنام امریکا، چین و پاکستان هیچوقت نمی‌خواهند در این کشور صلح و امنیت باشد، به همین خاطر پیشنهاد من اینست همانگونه که مذاکرات با حزب اسلامی بین الافغانی بود همینطور باید با طالبان برخورد شود، آنان نماینده‌های شان را بفرستند با حکومت بنشینند مذاکرات نموده و به تفاهم برسند."

این سخنان در حالی ابراز می‌گردند که حکومت افغانستان به تازه گی پس از حدود دو ماه مذاکرات با حزب اسلامی حکمتیار مسوده توافقنامه صلح با این حزب را نهایی ساخته است.

اما شماری از آگاهان مسایل سیاسی و نظامی بدین باور اند که حکومت باید امریکا و چین را متقاعد بسازد تا فشارهای لازم را بر پاکستان وارد کنند.

اسحاق اتمر یکی از این آگاهان به رادیو آزادی گفت، در صورتی‌که پاکستان مثل گذشته به تعهد‌اش عمل نکند و طالبان به صلح حاضر نشوند باید با استفاده از راه‌های نظامی شرایط بر آنان تنگ تر ساخته شود.

اسحاق اتمر آگاه مسایل سیاسی
اسحاق اتمر آگاه مسایل سیاسی

آقای اتمر گفت:

"گزینه‌های دیگر برای حکومت افغانستان وجود دارد که دید و بازدیدهای خود را با امریکا و چین افزایش دهد تا واقعاً فشارهای تعهد شده بر پاکستان عملی شوند و از این طریق پاکستان از موضع قبلی اش بیرون شود در غیر آن افغانستان باید روی راه‌های بدیل مثل راه‌های نظامی که بتواند مخالفین اش را شکست دهد، فکر کند."

در عین حال محمد نذیر احمدزی عضو ولسی جرگه می‌گوید، آنچه از نشست‌های چهار جانبه انتظار می‌رفت بدست نیآمد، اما به گفته وی در کنار آن نیاز است تا برای دریافت راه های بدیل تلاش صورت گیرد.

گزارش: سحرلیوال

XS
SM
MD
LG