لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۰

سومین ثبوت حضور طالبان در پاکستان و سه نامزد به رهبری طالبان


حکومت افغانستان از پاکستان میخواهد که در برابر مخالفان مسلح مستقر در آن کشور طوری اقدام کند که امریکا در برابر ملا اختر محمد منصور رهبر طالبان انجام داد.

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که آن ادعاهای حکومت افغانستان حالا حمایت جهان را بخود جلب می‌کند که گفته است، مراکز و پناهگاه‌های طالبان مسلح در پاکستان وجود دارد.

دوا خان مینه‌پال معاون سخنگوی رئیس جمهور روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که کشته شدن ملا اختر محمد منصور در خاک پاکستان یکبار دیگر ادعاهای را ثابت ساخت که طالبان در آن کشور فعالیت داشته و در آنجا پناهگاه دارند.

مینه‌پال می‌گوید که کشته شدن ملا اختر محمد منصور در پاکستان یک ثبوت آشکار این ادعاست.

آقای مینه پال روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی یکبار دیگر از پاکستان خواست که در سیاست خود در مورد افغانستان تجدید نظر نماید.

کشته شدن ملا منصور ثبوت آشکار ادعای حکومت افغانستان است.
کشته شدن ملا منصور ثبوت آشکار ادعای حکومت افغانستان است.

وی می‌افزاید:

"این بر پاکستان است که بالای سیاست خود دوباره غور کند، خواست حکومت افغانستان را از طریق نشست‌های چهارجانبه تعقیب کند تا هم افغانستان آرام شود و هم در پاکستان امن برقرار گردد، خواست ما اینست تا در برابرگروه‌های که در افغانستان ناامنی ایجاد می‌کنند در خاک خود برعلیه شان به گونه جدی اقدام نماید طوریکه امریکا ملا اختر محمد منصور را از بین برد."

تواب غورزنگ سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان نیز در صفحه تویتر خود نوشته است که پس از کشته شدن اسامه بن لادن و مرگ مرموز ملا محمد عمر رهبر پیشین طالبان مسلح هدف قرارگرفتن ملا اختر محمد منصور در پاکستان، سومین ثبوت آشکار است که طالبان در آن کشور پناهگاه‌های امن دارند.

مقامات افغان می‌گویند که ملا اختر محمد منصور روز شنبه در ایالات بلوچستان پاکستان در نتبجه حمله طیاره بی‌پیلوت امریکایی کشته شد.

بارک اوباما رئیس جمهور امریکا کشته شدن ملا اختر محمد منصور رهبر طالبان مسلح را تائید کرده و گفته است که مرگ وی در جریان تلاش‌های صلح افغانستان یک نقطه عطف است.

شماری از رسانه‌های پاکستانی و غربی گزارش داده‌اند که طالبان مسلح برای تعیین رهبر آینده‌شان بین خود نشست را برگزار کرده و برای تعیین رهبری این گروه بحث روی گزینش پسر ملا محمد عمر، ملا یعقوب، ملا شیرین و سراجالدین حقانی جریان دارد.

از سوی دیگر کارشناسان افغان میگویند که پاکستان حاضر نیست تا در برابر طالبان مسلح اقدام جدی نماید، زیرا به باور آنان طالبان مسلح منافع ستراتیژیک پاکستان را مصئون میسازند.

شهزاده مسعود یکی از این آگاهان به رادیو آزادی گفت که طالبان اقدامی را در برابر طالبان مسلح نمیکند، طوریکه امریکا در برابر ملا اختر محمد منصور انجام داد.

فکر نمیکنم پاکستان اقدامی در برابر طالبان کند.
فکر نمیکنم پاکستان اقدامی در برابر طالبان کند.

آقای مسعود می‌گوید:

"طالبان مسلح برای اهداف ستراتیژیک پاکستان بهترین وسیله است که از آنان کار می‌گیرد، پس به همین لحاظ من فکر نمیکنم که پاکستان اقدامی را در برابر طالبان انجام بدهد قسمیکه امریکا در برابر ملا اختر محمد منصور انجام داد."

این درحالیست که حکومت افغانستان از شرکت کننده‌گان نشست‌های چهارجانبه به شمول امریکا خواسته است طالبان که برای صلح آماده‌گی نشان نمی‌دهند، باید در برابرشان اقدام نظامی صورت گیرد.

ودیر صافی استاد پوهنځی حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل میگوید که طالبان باید بدانند که پاکستان هم برای شان جای مصؤن نیست و با استفاده از همین فرصت با پروسه صلح حکومت افغانستان یکجا شوند.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG