لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۷

ربانی: حکومت در عملی کردن بسیاری وعده هایش کوتاه آمده است


صلاح الدین ربانی رئیس حزب جمعیت و وزیر خارجه افغانستان
صلاح الدین ربانی رئیس حزب جمعیت و وزیر خارجه افغانستان

حزب جمعیت اسلامی افغانستان رهبران حکومت وحدت ملی را در عملی ساختن وعده های شان به انتقاد می‌گیرد و تأکید می‌کند که این دو رهبر در دو سال گذشته نتواستند برای عملی ساختن این وعده‌ها نخستین اقدام هم داشته باشند.

صلاح الدین ربانی رئیس این حزب و وزیر خارجه افغانستان به این باور است که حکومت وحدت ملی به شمول برگزاری لویه جرگه، به بسیاری از وعده هایش عمل نکرده‌است.

وی گفت:

"متأسفانه حکومت به گونه که در موافقتنامه حکومت وحدت ملی ذکر شده‌است، در انجام بسیار از وظایف مهم و اساسی خود تا کنون کوتاه آمده‌است. برگزاری لویه جرگه برای تعدیل قانون اساسی، باید در جریان دو سال انجام می‌شد، اما تا هنوز انجام نشده‌است."

استقبال از تلاش‌های گفتگوهای صلح با مخالفان مسلح دولت و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار، حل معضل میان حزب جنبش اسلامی و جمعیت اسلامی و نیز برگزاری نشست‌های کنگره ملی حزب جمعیت اسلامی فشرده موضوعاتی اند که در نشست خبری روز شنبه اعضای این حزب به آن پرداخته شد.

حزب جمعیت اسلامی در حالی کارکردهای حکومت که یکی هم عدم برگزاری لویه جرگه عنعنوی است به انتقاد می‌گیرد که پیش از این شورای حراست و ثبات نیز گفته است حکومت وحدت ملی برای برگزاری این جرگه اراده ندارد.

با این همه ریاست جمهوری آنچه ناکارایی حکومت در عملی ساختن وعده هایش گفته شده‌است را نمی‌پذیرد.

حکومت به تمام آن وعده هایی که به مردم سپرده بود، برای عملی ساختن آن متعهد است.
حکومت به تمام آن وعده هایی که به مردم سپرده بود، برای عملی ساختن آن متعهد است.

دواخان مینه معاون سخنگوی رئیس جمهور در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید که نظر به شرایط و امکانات به تعهدات شان عمل می‌کنند.

آقای مینه پال همچنان می‌گوید، برگزاری لویه جرگه برای تعدیل ماده‌های قانون اساسی افغانستان شرایط خاص دارد که با فراهم شدن این شرایط، لویه جرگه عنعنوی نیز برگزار خواهد شد.

وی گفت:

"حکومت به تمام آن وعده هایی که به مردم سپرده بود، برای عملی ساختن آن متعهد است. وعده هایی که در بخش فراهم سازی زمینه کار، امنیت و در بخش اصلاح سیستم یک، یک در حال عملی شدن استند، اما باید بگویم که برگزاری لویه جرگه از خود تعریف و شرایط خاص دارد."

با این همه، یکی از اعضای حزب جمعیت اسلامی می‌گوید هر چند اعضای این حزب یک بخش حکومت را ساخته اند، اما پس از این، اعضای این حزب به گونه منسجم و کاراتر از پیش عمل خواهند کرد.

واقف حکیمی سخنگوی حزب جمعیت اسلامی تاکید می‌کند که احزاب سیاسی در افغانستان مشکلات شان را در این کشور از راه زور نه، بلکه از راه گفتگوها حل سازند و با پذیرش یکدیگر، زمینه زندگی بهتر را در این کشور فراهم سازند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG