لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۵

حافظی: عدم مصونیت تجار سبب فرار سرمایه شده‌است


آذرخش حافظی رئیس بخش روابط خارجی
آذرخش حافظی رئیس بخش روابط خارجی

اتاق تجارت افغانستان از عدم مصئونیت امنیتی سرمایه گذاران در این کشور نگرانی دارد.

آذرخش حافظی رئیس بخش روابط خارجی این اتاق روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که اگرحکومت افغانستان به امنیت سرمایه گذاران توجه جدی نکند، اقتصاد کشور متضرر خواهد شد.

وی گفت که از آغاز کار حکومت وحدت ملی تا کنون ۱۴۰ مورد اختطاف و قتل تجار نزد آنان به ثبت رسیده‌است.

وی گفت:

"در دوران همین حاکمیت جدید ما ۱۳۹ مورد را تثبیت کرده بودیم که با تاجر که در بلخ از بین برده شد ۱۴۰ تن نزد ما است تقاضای ما این است که حکومت باید یک برخورد شفاف و پاک در این مورد داشته باشد این اولین مورد نیست ده‌ها متشبث را اختطاف کرده‌اند کشته اند و اطفال ‌شان را برده‌اند و ما از این ناحیه زیاد متاثر هستیم و این را یک پیام بد به رشد اقتصادی افغانستان و دلیل فرار سرمایه می‌دانیم."

آقای حافظی گفت که در حدود پانزده سال گذشته بیش از هزار متشبث در افغانستان اختطاف و برخی هم از بین برده شده‌اند.

این نگرانی در حالی مطرح می‌شود که در تازه‌ترین رویداد به روز یکشنبه یک تاجر افغان در شهر مزار شریف از سوی مردان مسلح ناشناس کشته شد.

سرطبیب شفاخانه حوزوی بلخ به رادیو آزادی گفت که این تاجر صدیق الله نام داشت و به منظور سرمایه گذاری از هالند به بلخ آمده بود.

افزایش موارد اختطاف، باج گیری و قتل تجار مسئله تازه نبوده بلکه همواره بحث قابل نگرانی سرمایه گذاران و دلیل فرار سرمایه از افغانستان خوانده شده‌است.

مسئولین اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند که حکومت مکلف است تا در برابر نفع که از وجود تجار در بخش اقتصاد کشور بدست می‌آورد، از جان و مال آنان حفاظت کند.

این در حالیست که رئیس جمهور اشرف غنی در روز‌های نخست کارش گفته بود که سکتور خصوصی بخاطر تأمین امنیت خود محافظ استخدام نکند بلکه تأمین امنیت تجار و سرمایه گذاران وظیفه پولیس است.

از سوی هم مسئولین وزارت داخله افغانستان اطمینان می‌دهند که از تمامی امکانات‌ شان بخاطر تأمین امنیت تجار کار گرفته و در آینده هم به تلاش‌های‌شان ادامه خواهند داد.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان
صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان

صدیق صدیقی سخنگوی این وزارت در مورد گفت:

"وزارت داخله این اطمینان را می‌خواهد به تجار افغان بدهد که ما از تمام امکانات خود کار خواهیم گرفت جنایتکاران را بازداشت و از این قضیه‌ها جلوگیری کنیم و امیدوار هستیم زمانیکه تجار محترم با مشکلات مواجه می‌شوند همه معلومات را با پولیس در میان بگذارند تا با هم بتوانیم جلو جنایتکاران و اختطاف گران را بگیریم."

آقای حافظی می‌گوید، حکومت باید بخاطر رشد اقتصاد، ایجاد زمینه‌های کاری و جلوگیری از فرار سرمایه در کنار تامین امنیت، در زمینه مجازات عاملین و از بین بردن فساد نیز توجه جدی داشته باشد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG