لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۲

صدیقی: استفاده طالبان از سیستم بایومیتریک تبلیغات دشمن است


سیستم بایومتریک
سیستم بایومتریک

وزارت داخله افغانستان ادعاهای را رد می‌کند که گویا شماری از طالبان مسلح در شاهراه‌های بزرگ بخاطر شناسایی هویت مسافرین از سیستم و دستگاه بایومیتریک استفاده کرده‌اند.

این وزارت می‌گوید، تنها افراد مسئول به ذخیره معلومات بایومیتریک نیروهای امنیتی افغان دسترسی داشته و طالبان مسلح از این سیستم استفاده کرده نمی‌توانند.

صدیق صدیقی سخنگوی این وزارت روز چهارشنبه در یک نشست خبری هنگام سخنرانی‌اش گزارش‌ها مبنی بر استفاده طالبان از سیستم بایومیتریک را رد کرده آنرا تبلیغات دشمن عنوان کرد.

تنها مسئولین اصلی دستگاه بایومتریک حق استفاده از آن را دارد.
تنها مسئولین اصلی دستگاه بایومتریک حق استفاده از آن را دارد.

آقای صدیقی می‌گوید:

"اینقدر آسان نیست که یک گروه طالب بتواند به سیستم ما دسترسی داشته باشند بخش از تلاش های‌شان است تا مردم را نگران بسازند و برای تان اطمنیان می‌دهم که هیچ‌کسی جز از مسئولین اصلی دستگاه بایومیتریک ما حق استفاده از این دستگاه را ندارد."

آقای صدیقی می‌افزاید، مسافرین که از چنگ طالبان مسلح در ولایت کندز آزاد شده گفته‌اند که طالبان از سیستم بایومیتریک استفاده نکرده‌اند.

طالبان مسلح دیروز سه شنبه حدود ۱۸۵ مسافر را در ولسوالی علی آباد ولایت کندز از موتر پائین کرده و به گفته وزارت داخله از جمع مسافرین ۲۷ تن آن‎ها را طالبان با خود برده‎اند.

سخنگوی وزارت داخله می‌گوید، از این جمع ۱۸۵ مسافر طالبان ۹ تن آن‎ها را به قتل رسانده ۸ تن را با خود برده و ۱۰ تن دیگر آن‎ها را رها ساخته شده‎اند.

طالبان مسلح با نشر اعلامیۀ گفته‌اند که افراد کشته شده نظامیان بودند که لباس ملکی به تن داشتند و آن‌ها همچنان ادعا کرده‌اند که بر اساس سیستم بایومیتریک و اسناد، هویت آن‌ها را معلوم کرده‌اند.

در همین‎حال شماری از مسئولان محلی ولایت کندز می‎گویند، طالبان مسلح هنگام سقوط شهر کندز سال گذشته به این دستگاه دسترسی پیدا کرده و حالا از آن استفاده می‎کنند.

شیر عزیز کامه‌وال قوماندان زون ۸۰۸ سپین زر پولیس در صحبت با تلویزون آشنا صدای امریکا گفته‎است، زمانیکه طالبان مسلح سال گذشته شهر کندز را تصرف کرده بودند به سیستم بایومیتریک دسترسی پیدا نموده و حالا از آن استفاده می‎کنند .

طالبان مسلح سال گذشته بعد از تصرف شهر کندز این دستگاه را بدست آوردند.
طالبان مسلح سال گذشته بعد از تصرف شهر کندز این دستگاه را بدست آوردند.

از سوی هم کارشناسان مسایل تکنالوژی با آنکه اطمینان می‌دهند که سیستم بایومیتریک و معلومات آن مصون است اما ممکن در صورت عدم مصونیت، این معلومات بدست گروهای مختلف بیافتد.

مالک نظری یک‎تن از این کارشناسان در صحبت با رادیو آزادی گفت، اگر این سیستم به صورت درست مصون نباشد هر فرد می‎تواند از آن استفاده کند.

آقای نظری می‌گوید:

"دسترسی به یک دیتا بیس از طریق افراد تخنیکی امکان دارد در صورتیکه سیستم محفوظ نباشد اما وزارت داخله اعلان می‌کند که سیستم ما محفوظ است زمانیکه محفوظ است کاری مشکل است که یک کسی بتواند از طریق سیستم‌های فایروال و دیگر امکانات که یک دیتا بیس داشته می‌باشد آنرا کسی بشکند و دیتا بیس را مکمل بگیرد."

آقای نظری می‌گوید، این مسئله بسیار مهم است که حکومت و نیروهای امنیتی افغان باید سیستم بایومیتریک و معلومات را مصون نگهدارند در غیر آن حلقات استخباراتی منطقه و یا هر شخص دیگر می‌تواند از آن استفاده نادرست نماید.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG