لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۲

عطایی: محاکم رسیدگی به موارد خشونت علیه زنان ایجاد شده‌است


مقامات ستره محکمه افغانستان می‌گویند که در تشکیل محاکم ابتدایه کابل، به تازگی محاکم برای رسیدگی به قضایای خشونت علیه زنان و کودکان ایجاد شده‌است.

عبدالله عطایی رئیس تعلیمات قضایی ستره محکمه در یک نشست خبری به روز شنبه در کابل گفت که آنان در سال گذشته به ۵۱۱ مورد خشونت علیه زنان رسیدگی کرده و در پیوند به آن ۶۹۳ تن را مجازات کرده‌اند.

وی گفت:

"قبلاً در تشکیل محاکم ابتدایه مرکز کابل محکمه خشونت علیه زنان موجود نبود که حالی دستآوردی مهم است که در تشکیل جدید محاکم ابتدایه، خشونت علیه زن بوجود آمده و در سطح استیناف محکمه خاص و در سطح تمیز دیوان جداگانه رسیدگی به جرایم خشونت علیه زن و تخلفات اطفال ایجاد شده‌است."

جریان سنگسار رخشانه در غور
جریان سنگسار رخشانه در غور

در بیش از یک دهه گذشته، عدم رسیدگی به عاملان خشونت علیه زنان یکی از نگرانی‌های جدی فعالان مدنی و مدافعان حقوق زنان بوده است.

بریدن بینی ریزه گل توسط شوهرش در فاریاب، سنگسار رخشانه ۲۱ ساله به اتهام زنا در غور و ده‌ها مورد دیگر، از قضایای اند که در سال گذشته رخ داده و تا هنوز عاملان آن بازداشت و مجازات نشده‌اند.

پیش از این کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز گفته است که در سال ۱۳۹۴ خورشیدی وضعیت حقوق بشر به ویژه زنان در حالت بسیار شکننده قرار داشت.

برگزاری محاکم صحرایی و اجرایی احکام خشونت آمیز مانند سنگسار از سوی مخالفان مسلح دولت از دیگر نگرانی‌های زنان است که بیشتر در مناطق دور افتاده و خارج از کنترول دولت بعضاً رخ می‌دهد.

با این همه شماری از فعالان حقوق زن از ایجاد محاکم رسیدگی به قضایای خشونت علیه زنان و اطفال می‌ستایند.

فتانه گیلانی مسئول مجتمع زنان افغان به رادیو آزادی گفت که در رأس این محاکم باید افراد متعهد و شایسته به کار گماشته شوند.

فتانه گیلانی مسئول مجتمع زنان افغان
فتانه گیلانی مسئول مجتمع زنان افغان

خانم گیلانی گفت:

"از سالهاست که زنان افغانستان همی پیشنهاد و همی آواز را بلند کرده‌اند و اینکه امروز از طرف ستره محکمه اعلان می‌شود برای زنان یک خوشی و امید می‌دهد و چیزیکه بسیار مهم است اینکه باید افراد شایسته در رأس این محاکم قرار بگیرند."

کابل، هرات، بلخ، سمنگان، سرپل و جوزجان از جمله ولایت‌های است که اغلب موارد خشونت علیه زنان در آن به ثبت رسیده‌است.

بریده شدن اعضای بدن، لت و کوب، قتل، تجاوز‌های جنسی، عدم پرداخت نفقه، ازدواج‌های اجباری، بد دادن و غیره از خشونت‌های اند که برخی زنان و دختران افغان با آن مواجه هستند.

با این همه، برخی از فعالان زن و نهاد‌های مدافع از حقوق زنان تأکید می‌ورزند تا زمانیکه دوسیه‌های عاملین خشونت علیه زنان به گونه جدی تعقیب نشود و مجرمان این قضایا مجازات نشوند، پدیده خشونت علیه زن بر چیده نشده و افزایش خواهد داشت.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG