لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۵

اشرف غنی: با افتتاح بند سلما افغانها به آروزی شان رسیدند


بالاخره پس از چهل سال تأخیر و مشکلات زیاد بند سلما که اخیراً بنام بند دوستی افغان‌هند مسمی شده‌است توسط رئیس جمهور غنی و نریندرا مودی صدراعظم هند رسماً افتتاح گردید.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در مراسم افتتاح این بند گفت که افغان‌ها با افتتاح بند سلما که به کمک هند اعمار گردیده پس از یک انتظار طولانی به آرزوهای‌شان رسیدند.

رئیس جمهور افغانستان روز شنبه در مراسم افتتاح این بند گفت که افغانستان و هند میلیونها نقطه مشترک داشته و با افتتاح بند سلما یک باب دیگری از دوستی هند و افغانستان باز گردید.

محمد اشرف غنی می‌گوید که افغانستان و هند تصمیم گرفته است که برخلاف یک تعداد کشور‌ها، مسئولیت دشوار رفا و بازسازی را به انجام برسانند نه به گفته وی ویران کاری را.

افغانستان و هند بر خلاف یک تعداد کشور‌ها، مسئولیت دشوار رفا و بازسازی را به عهده گرفته اند نه ویران کاری را.
افغانستان و هند بر خلاف یک تعداد کشور‌ها، مسئولیت دشوار رفا و بازسازی را به عهده گرفته اند نه ویران کاری را.

رئیس جمهور غنی گفت:

"ما به دشواری راه واقف هستیم و می‌دانیم که ویران کردن آسان است اما آباد کردن دشوار، ما دو کشور برخلاف یک عده که مهم‌ترین هنرشان خراب کردن و پیام ویرانی فرستادن است مسئولیت دشوار آباد کردن را بدوش گرفته ایم و یقین قاطع داریم که جبهه آبادانی بر جبهه ویران گری پیروز می‌شود."

کار بازسازی بند سلما برای بار نخست در سال ۱۹۷۶میلادی آغاز گردید اما به علت ادامه جنگ‌ها تا سال ۲۰۰۲ متوقف شد.

بند سلما بالای دریای هریرود به کمک مالی حدود سه صد میلیون دالر امریکایی از سوی هند ساخته شده‌است که در کنار رساندن برق برای۲۵۰هزار خانواده حدود هشتاد هزار هکتار زمین را نیز آبیاری می‌کند.

در عین حال نریندرا مودی صدراعظم هند در مراسم افتتاح این بند در هرات اطمینان داد که بر آورده ساختن آرزوی افغان‌ها یکی از مسئولیت‌های مهم هند است.

آقای مودی گفت که افغانستان و هند در طول تاریخ از راه احترام مقابل روابط و دوستی خود را محکم نگهداشته که به گفته وی افتتاح بند سلما که افغان‌ها را به زندگی آینده‌شان امید وار می‌سازد ثبوت خوب آن است.

صدراعظم هند تأکید کرد که ممکن منابع هند کم بوده و با برخی از مشکلات جغرافیایی و سیاسی روبرو باشد اما وی گفت که هند دوستی خود را بدون کدام محدویت با افغانستان ادامه می‌دهد.

هند دوستی خود را بدون کدام محدویت با افغانستان ادامه می‌دهد.
هند دوستی خود را بدون کدام محدویت با افغانستان ادامه می‌دهد.

وی گفت:

"منابع ما ممکن است نسبتاً کم باشد اما اراده ما فراتر از محدودیت هاست تعهدات دیگران شاید محدودیت‌های زمانی داشته باشد اما روابط ما پابند محدوده زمانی نیست، اگر چه با موانع جغرافیایی و سیاسی مواجه هستیم اما مسیر خود را با شفافیت اهداف خود مشخص می‌کنیم."

مهارکردن آب‌های افغانستان از تعهدات دیگری بود که رئیس جمهور افغانستان در این مراسم روی آن تأکید کرد.

آقای غنی گفت که افغانستان حق دارد که بر اساس قوانین بین‌المللی آب‌های خود را مهار کرده و زمین‌های را که از سال‌ها به این طرف خشک و خاره می‌باشد آبیاری نماید.

رئیس جمهور غنی گفت که این کشور همانند هند به کمک کشورهای منطقه و متحدانش در کنار ثبات و امنیت در بخش رشد اقتصاد نیز تلاش هایش را شدت بخشیده و به گفته وی حلقات ویران گر نمی‌توانند مانع تحرک افغانستان گردد.

محمد اشرف غنی بخاطر تقویت روابط افغانستان و هند و کمک‌های آن کشور به افغانستان مدال دولتی غازی امان الله خان را نیز به نریندرا مودی صدراعظم هند تفویض نمود.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG