لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۲

تفاهمنامه مطالعاتی توسعه بند کجکی با یک شرکت ترکی امضا شد


تفاهمنامه مطالعاتی توسعه بند کجکی میان حکومت افغانستان و شرکت ترکی موسوم به " ۷۷" به روز سه شنبه در حضور محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور در ارگ به امضا رسید.

علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب افغانستان گفت که پس از تکمیل شدن مطالعات تخنیکی در مدت سه ماه، این شرکت پروپوزل خود را به آنان تسلیم کرده و کار آن عملاً آغاز خواهد شد.

به گفته وی، این شرکت بالای این بند چهار توربین به ظرفیت تولید ۱۰۰ میگاوات برق و ذخیره ۱.۱ میلیارد متر مکعب آب می‌سازد که کار آن تا سه سال آینده تکمیل خواهد شد.

آقای عثمانی گفت:

"مرحله فعلی که امروز تفاهمنامه آن به امضا می‌رسد که حدود سه ماه بعد ما پروپوزل از سوی آنها دریافت میکنیم، در برگیرنده تولید ۱۰۰ میگاوات برق و ذخیره آب ۱.۱ میلیارد متر مکعب می‌باشد که با تکمیل این مرحله بند برق کجکی به یکی از بند‌های بزرگ منطقه مبدل خواهد شد."

بند کجکی بالای دریای هلمند واقع است و اساس آن در سال ۱۳۳۲ در این ولایت گذاشته شده‌است.

به اساس معلومات وزارت انرژی و آب افغانستان اکنون دو توربین به ظرفیت تولید ۳۳ میگاوات برق در این بند فعال است و کار بالای توربین سوم آن نیز جریان دارد و قرار است کار آن تا ماه اکتوبر سال روان میلادی پایان یافته و با تکمیل شدن کار توربین سوم، این بند ۵۱.۵ میگاوات برق تولید خواهد کرد.

بند برق سلما
بند برق سلما

در جریان همین هفته حکومت افغانستان بند برق سلما را که ظرفیت تولید ۴۲ میگاوات برق را داشته و ۷۵ هزار هکتار زمین را نیز آبیاری می‌کند در ولایت هرات افتتاح کرده‌است.

در همین حال سلیمان سلیو رئیس شرکت "۷۷" ترکی گفت که این پروژه از لحاظ اقتصادی برای افغان‌ها با اهمیت است و وی خواستار حمایت مردم محل و حکومت در تطبیق این پروژه گردید.

وی افزود:

"این پروژه نه تنها ولایت‌های هلمند و کندهار، بلکه دیگر ولایت‌های هم ‌جوار را هم می‌تواند برق بدهد.
این تنها یکی از پروژۀ‌های ما نیست بلکه یکی از چندین پروژۀ موفق دیگری است که شرکت ۷۷ به هدف بهبود آیندۀ افغانستان آن را به پیش می‌برد."

بر اساس آمار وزارت انرژی و آب، افغانستان ظرفیت تولید ۳۱۰ هزار میگاوات برق را از منابع گونه‌گون دارد، اما هم اکنون ۷۵ درصد انرژی برق مصرفی کشور را برق وارداتی تشکیل می‌دهد.

با این همه، شماری از آگاهان اقتصادی بر سرمایه گذاری بیشتر حکومت و سکتور خصوصی بالای منابع آبی افغانستان تأکید دارند.

سید مسعود استاد دانشگاه و آگاه اقتصادی به رادیو آزادی گفت که اگر افغانستان برق مورد نیازش را از منابع داخلی تولید کند این مسئله سبب رشد درآمد‌های ملی، سرمایه گذاری‌ها و صرفه جویی میلیون‌ها دالر صرفیه برق وارداتی خواهد شد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG