لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۵

مشارکت ملی: ایران بطور پنهانی از طالبان افغان حمایت می‌کند


حزب مشارکت ملی افغانستان می‌گوید، ایران بخاطر منافع خود بطور پنهانی از طالبان افغان حمایت می‌کند.

این حزب می‌گوید، رفت و آمد ملا اختر محمد منصور پیش از کشته شدن‌اش به صورت پنهانی به ایران سند روشن از همکاری ایران با این گروه را نشان می‌دهد.

نجیب‌الله کابلی رئیس این حزب روز پنجشنبه در یک نشست خبری در کابل ادعا کرد که سال‌ها پیش اسناد را در رابطه به همکاری ایران با طالبان افغان به ریاست عمومی امنیت ملی سپرده آما آن‌ها این مسئله را جدی نگرفتند.

کابلی: هشت سال پیش بسیار یاداشت‌ها را به ریاست امنیت دادم در مورد ایران.
کابلی: هشت سال پیش بسیار یاداشت‌ها را به ریاست امنیت دادم در مورد ایران.

آقای کابلی افزود:

"ایرانی‌ها هم طالبان را اکمال می‌کند و من هشت سال پیش بسیار یاداشت‌ها را به ریاست امنیت دادم که در آن زمان یکی از ژورنالیست‌های قهرمان که برای من اسناد داد که من آن اسناد را فرستادم به امنیت ملی در آنزمان مردم چنین فکر می‌کرد که نجیب کابلی کدام عقده شخصی دارد بعداً شما در موضوع مولوی منصور دیدید که تقریباً رفت و آمد اش به ایران بود. "

در عین حال آقای کابلی می‌گوید در داخل نظام کنونی افغانستان برخی افراد در جستجوی منافع کشورهای بیرونی هستند و برای آن‌ها جاسوسی می‌کنند.

وی همچنان ادعا کرد که شماری از والیان به شمول کشورهای همسایه برای برخی از حلقات خارجی نیز جاسوسی می‌کنند.

اما اداره مستقل ارگان‌های محل این مسئله را رد می‌کند که گویا برخی از والیان در جستجوی منافع کشورهای بیرونی هستند.

منیره یوسف زاده سخنگوی این اداره روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت، والیان پس از بررسی دقیق رئیس جمهور تعیین می‌شوند و اگر کسی در این مورد ادعا دارد باید اسناد ارائه کند.

خانم یوسف زاده افزود:

"در مورد ادعای که یک تعداد والی صاحبان وابستگی دارند به دیگر کشور ها به نظر من هر صحبتی بدون سند بیشتر یک ادعا است و قابل قبول نمی‌باشد."

عبدالله: کسانی در جستجوی منافع کشورهای بیرونی هستند.
عبدالله: کسانی در جستجوی منافع کشورهای بیرونی هستند.

حزب مشارکت ملی در حالی شماری از والیان را به جاسوسی متهم می‌کند که پیش از این عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه نیز از موجودیت کسانی ابراز نگرانی کرد که در جستجوی منافع کشور های بیرونی هستند.

داکتر عبدالله در یکی از نشست‌های شواری وزیران گفته است که این مشکل از نظام پیشین کشور باقی مانده اما حکومت وحدت ملی در این بخش اقدامات لازم را در نظر دارد.

XS
SM
MD
LG