لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۹

دانش: تلاش‌ها برای رهایی خانم اختطاف شدۀ هندی آغاز شده‌است


نجیب دانش معاون سخنگوی وزارت امور داخله
نجیب دانش معاون سخنگوی وزارت امور داخله

وزارت امور داخله افغانستان می‌گوید که تمامی نیروهای کشفی در کابل و حومه آن تلاش‌های جدی را برای نجات و رهایی جودیت دیسوزا تبعه هندی آغاز کرده‌اند.

نجیب دانش معاون سخنگوی وزارت امور داخله به روز شنبه به رادیو آزادی گفت که تاکنون برخی معلومات کشفی به آنان رسیده اما وی بدلیل محرمیت این قضیه از ارایه جزییات در این مورد خود داری کرد.

وی افزود:

"شخص جناب وزیر داخله به پولیس کابل، ارگان‌های کشفی و در هماهنگی با سایر نیروهای دستور داده تا هر چه عاجل برای رهایی و نجات این خانم دست به کار شوند."

جودیت دیسوزا ۴۰ ساله

تبعه هندی، با بنیاد آغاخان در کابل کار می‌کرد و شب جمعه توسط افراد ناشناس از ناحیه دهم شهر کابل از منطقه تایمنی ربوده شده‌است.

مقام‌های هندی ربوده شدن خانم دیسوزا در شهر کابل را تایید کرده و از تلاش‌ها برای رهایی او خبر داده‌اند.

به دنبال آن بنیاد آغاخان در افغانستان ضمن تایید خبر ربوده شدن خانم دیسوزا گفته است با نهادهای امنیتی افغان برای رهایی این زن هندی کار می‌کند.

در یک دهه گذشته این چهارمین تبعه هندی است که در افغانستان ربوده می‌شود.

پیش از این، آلیکسس پرم کما، یک کشیش کاتولیک هندی در ماه جون سال ۲۰۱۴، و دو کارگر ساختمانی این کشور در سال ۲۰۰۳ میلادی در افغانستان ربوده شده بودند که سپس همه آزاد شدند.

با این همه برخی‌ها به این باور اند که نزدیکی کابل و دهلی نو سبب شده تا برخی از کشورهای همسایه بخاطر برهم زدن روابط حسنه دو کشور، پلان‌های خصمانه شان را عملی کنند.

احمد سعیدی دیپلومات پیشین افغان در پاکستان، اشاره به اسلام آباد دارد و می‌گوید که به گمان اغلب در عقب ربوده شدن خانم دیسوزا پاکستان دست دارد.

در عقب ربوده شدن خانم دیسوزا پاکستان دست دارد
در عقب ربوده شدن خانم دیسوزا پاکستان دست دارد

آقای سعیدی گفت:

"مه باور دارم که دست‌های مرموز بخاطر برهم زدن روابط هند و افغانستان پشت این قضیه وجود دارد که رأس آن پاکستان قرار خواهد داشت."

در عین حال فریدون عبیدی رئیس تحقیقات جنایی قوماندانی امنیه کابل می‌گوید که به همه اتباع خارجی از قبل اطلاع داده‌اند که در صورت گشت و گذار از طرف شب پولیس کابل را در جریان بگذارند اما وی می‌گوید که این خانم هندی پولیس را در جریان نگذاشته بود.

اما آقای سعیدی حکومت و نهادهای امنیتی را مورد انتقاد قرار داده می‌گوید که نیروهای امنیتی در تأمین امنیت افغان‌ها و اتباع خارجی ناتوان بوده‌است.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG