لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۳

بیدار: مشکلات هنوز هم در زندان‌های افغانستان موجود است


تعدادی از محبوسین زندان پلچرخی
تعدادی از محبوسین زندان پلچرخی

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از وضعیت در زندان‌های این کشور ابراز نگرانی می‌کند.

عدم رسیدگی به دوسیه‌های زندانیان و رعایت نکردن حقوق آنان در زندان‌های افغانستان همواره یکی از نگرانی‌های نهاد‌های دفاع از حقوق بشر بوده و کمیسیون مستقل حقوق بشر این کشور می‌گوید که تا هنوز نیز این مشکل بجایش باقی مانده‌است.

رفیع الله بیدار سخنگوی این کمیسیون به روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی از دولت افغانستان خواست تا در زمینه حل مشکلات موجود در زندان‌های این کشور توجه جدی نماید.

دولت افغانستان در زمینه حل مشکلات موجود در زندان‌ها توجه جدی کند.
دولت افغانستان در زمینه حل مشکلات موجود در زندان‌ها توجه جدی کند.

وی گفت:

"فعلاً هم کمیسیون نگرانی‌های دارد در برخی موارد که در زندان‌ها موجود است، فرض مثال فعلاً هم ما دوسیه‌های داریم که در معیاد قانونی بررسی نمی‌شود، ما همچنان از این لحاظ نگرانیم که در جریان تحقیق هنوز هم شکنجه در برخی ولایات صورت می‌گیرد."

شکنجه، ازدحام، عدم بررسی به موقع دوسیه ها، رفتار سوء، نبود امکانات درست معیشتی و نگهداری زندانیان بری الذمه از چالش‌های اند که مسئولان کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان به آن اشاره دارند.

شورای عالی زندان‌ها، به ریاست عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه کشور روز یکشنبه در مورد وضعیت زندان‌ها و زندانی‌ها در کشور نشست را برگزار کرد.

رئیس اجرائیه گفته است که تأمین حقوق بشری و اعاشۀ محبوسین باید جدی گرفته شود و نباید مسئولان و کارکنان زندان‌ها، از زندانیان سوء استفاده نموده و یا با آنان بد رفتاری نمایند.

نبود امکانات و عدم رسیدگی به دوسیه‌های زندانیان، به گفته نهاد‌های مدافع حقوق بشری بحث تازه‌ای نیست.

پیش از این ده‌ها تن از باشندگان ولایات مختلف افغانستان در پیوند به عدم رسیدگی به دوسیه‌های زندانیان دست به تظاهرات زده‌اند و حتا زندانیان پلچرخی کابل نیز در اعتراض به عدم رسیدگی به دوسیه‌های‌شان از سوی حکومت، بار‌ها دست به اعتصاب زده‌اند.

با این همه، شاه حسین مرتضوی یکی از معاونان سخنگوی رئیس جمهور می‌گوید که در زندان‌های کشور نسبت به گذشته پیشرفت خوبی صورت گرفته و شکنجه را نیز از بین برده‌اند.

در زندان‌های کشور نسبت به گذشته پیشرفت خوبی صورت گرفته و شکنجه نیز از بین رفته است.
در زندان‌های کشور نسبت به گذشته پیشرفت خوبی صورت گرفته و شکنجه نیز از بین رفته است.

وی گفت:

"از همه مهمتر این که در زندان‌های افغانستان دسترسی زندانیان به وکیل مدافع و پیگیری دوسیه‌های‌شان وجود دارد و روی مسایل صحی زندانیان هم در آخرین نشست شورای امنیت بحث شد و فعلاً کدام مشکل وجود ندارد."

شماری از مدافعان حقوق بشری نیز تأکید می ورزند که حکومت افغانستان باید مطابق به معیار‌های بین‌المللی با زندانیان رفتار کند.

لعل گل لعل رئیس سازمان حقوق بشر افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت که به دوسیه‌های زندانیان باید طوری که لازم است رسیدگی شده و افراد که مدت بند‌ شان را سپری کرده‌اند باید هر چه زودتر رها گردند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG