لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۱

دانش: کشورها بجای جنگ نیابتی، در تقویت اقتصاد منطقه تلاش کنند


حکومت افغانستان می‌‎گوید که برخی کشور‌ها بجای ایفای نقش منفی در این کشور باید کارهای مثبت را انجام داده و در تقویت اقتصاد منطقه سهم بگیرند.

مقامات افغان می‌گویند که اقدامات اخیر حکومت افغانستان در زمینه تطبیق برخی پروژه‌های ملی و منطقه‌یی زمینه رقابت سازنده میان همسایه‌های این کشور را فراهم ساخته است.

سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور روز سه شنبه حین امضای قرارداد سه پروژه سرکسازی درکابل گفت: افغانستان منحیث پل ارتباطی میان کشورهای جنوب آسیا و آسیای میانه ظهور کرده و تلاش‌هایش برای رونق یافتن اقتصاد منطقه ادامه دارد.

وی می‌گوید شماری از کشورها بجای ادامه جنگ نیابتی در افغانستان باید نقش مثبت در این کشور بازی کرده و برای تقویت اقتصاد منطقه تلاش کنند:

وی گفت:

"ما از کشورهای دور و نزدیک دیگر توقع داریم که بجای رقابت‌های منفی و جنگ‌های نیابتی به همکاری و رقابت مثبت و به منافع اقتصادی منطقه و رفاه زندگی مردم خود باندیشید. افغانستان حاضر است به عنوان شاهراه ترانزیت منطقه و پل دوستی حداقل چهارسوی آسیا را به همدیگر وصل کند."

بند سلما
بند سلما

آقای دانش از افتتاح بند سلما در ولایت هرات، آغاز کار بند بخش آباد در ولایت فراه و قرار داد توسعه بند کجکی در ولایت هلمند منحیث پروژه‌های اساسی ملی یاد آوری کرد.

وی تاکید نمود که روی برخی پروژه‌های زیربنایی دیگر نیز کار جریان دارد و گفت که قرار داد آغاز کار نزدیک به بیست بند آب گردان آماده شده است.

سروردانش معاون دوم رئیس جمهور از تاپی، کاسا یکهزار، بندر چابهار، انتقال برق ترکمنستان و احداث خط آهن بگونه پروژه‌های مهم اقتصادی منطقه‌یی یاد آوری کرد.

وی گفت که حکومت افغانستان سعی می‌کند تا نقش‌اش را در زمینه بهبود وضعیت اقتصادی منطقه فعالانه ایفا کند.

اما آقای دانش از کشورهای که جنگ نیابتی در افغانستان را به پیش می برند نام نبرد و همچنان نگفت که کدام کشورها نقش منفی در این کشور بازی می‌کنند.

در این حال عبدالرؤف جرأت کارشناس مسایل سیاسی می‌گوید که پاکستان همواره در افغانستان فعالیت‌های تخریبی و مغرضانه داشته و هدف مقامات افغان نیز این کشوراست.

وی گفت:

"فکر کنم اشاره یی بزرگ وی به پاکستان است بخاطریکه این کشور گروه‌های تروریستی را درخود جا داده و آنان حملات تروریستی و انتحاری را انجام می‌دهند. اشاره وی این است که پاکستان نیز باید مانند هند و کشورهای آسیای میانه به میدان آمده و از راه اجماع ملی هم اقتصاد افغانستان و هم اقتصاد کشورهای منطقه تقویت گردد."

پیش از این محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نیز تأکید کرده که این کشور حیثیت پل ارتباطی میان آسیای جنوبی و کشورهای آسیای میانه را داشته و تلاش خواهد کرد تا از این موقعیت‌اش استفاده اعظمی بکند.

آقای جرأت نیز می‌گوید که گره خوردن منافع اقتصادی کشورهای منطقه در افغانستان از یکسو اقتصاد این کشور را تقویت می‌کند و از طرف دیگر سبب تأمین امنیت و ثبات در افغانستان نیز خواهد شد.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG