لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۷

چخانسوری: افغانستان و پاکستان روی یک میکانیزم توافق کردند


هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهور غنی
هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهور غنی

پس از نبرد میان نظامیان سرحدی افغان و نظامیان پاکستانی در تورخم، اکنون کابل و اسلام تلاش می ورزند برای پایان این معضل، راه حل دریابند.

هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهور غنی روز شنبه در نشست خبری در کابل گفت که رئیس جمهور غنی در دیدار و گفتگو با همتای پاکستانی اش در حاشیه نشست شانگهای، روی ایجاد یک میکانیزم سیاسی و تخنیکی به توافق رسیده‌اند.

بر اساس این میکانیزم، دو کشور پس از ارزیابی چگونگی ایجاد تأسیسات در امتداد خط فرضی دیورند راه حل مناسب دیپلوماتیک را جستجو خواهند کرد.

وی گفت:

"میان دو کشور تفاهم بر این شد که یک میکانیزم تخنیکی و سیاسی ایجاد شود تا بر بنیاد آن، همان ابعاد تخنیکی تأسیسات که در تورخم و یا دیگر بخش‌ها ایجاد شده است، بررسی می‌شود و با راه حل‌های تخنیکی وزیران خارجه دو کشور میایند روی این میکانیزم سیاسی بحث می‌کنند تا بتوانیم راه حل مثبت را که طرف پذیرش هر دو جانب باشد دریابیم."

هر چند سخنگوی رئیس جمهور در این باره جزییات بیشتر نداد؛ اما اطمینان داد که بر بنیاد این میکانیزم مشکل دو کشور به گونه مناسب حل خواهد شد.

این توافق در حالی میان دو کشور صورت گرفته است که حدود دو هفته پیش، میان نیروهای سرحدی افغانستان و پاکستان پس از آن درگیری صورت گرفت که به گفته مقام‌های افغان نیروهای پاکستان می‌خواستند در خاک افغانستان تأسیسات نظامی ایجاد کنند؛ اما نیروهای سرحدی افغان جلو این کار آنان را گرفتند و درگیری میان دو طرف صورت گرفت که حدود سه روز ادامه داشت و بر نظامیان هر دو کشور تلفات نیز در پی داشت.

اما با وجود این همه شماری از آگاهان امور می‌گویند: تا زمانیکه افغانستان خط مرزی دیورند را به رسمیت نه شناسد این معضل پایان نخواهد داشت.

تا زمانیکه افغانستان خط مرزی دیورند را به رسمیت نه شناسد این معضل پایان نخواهد داشت.
تا زمانیکه افغانستان خط مرزی دیورند را به رسمیت نه شناسد این معضل پایان نخواهد داشت.

احمد سعیدی کارشناس سیاسی در مورد گفت:

"آنچه را که پاکستانی ساختند عقب نشینی نمی‌کنند و هدف سیاسی شان به رسمیت شناختن دیورند است و اگر حکومت افغانستان آماده به رسمیت شناختن این خط باشد، مشکل دیگری را من نمی‌بینم."

به گفته آقای سعیدی، این بار نخست نیست که برای حل معضل مرزی میان افغانستانو پاکستان بر سر اینگونه میکانیزم توافق می‌کنند، بلکه از این پیش نیز چنینتلاش‌های صورت گرفته است؛ اما سعیدی می‌گوید تا زمانیکه مردم افغانستان خواست‌های پاکستان را نه پذیرند، این تلاش‌ها نتایج در پی نخواهد داشت.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG