لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۱

سیستم هشدار دهنده حوادث طبیعی در افغانستان نصب می‌شود


ادارۀ مستقل هوانوردی ملکی افغانستان می‌گوید که در اجلاس منطقوی شورای رایمس که به تاریخ اول ماه جولای سال جاری در تایلند برگزار شده بود روی توسعه سیستم‌های هشدار دهنده حوادث طبیعی تأکید شد.

محمد قاسم وفایی زاده معین پلان و پالیسی این اداره که به نمایندگی از افغانستان در هشتمین اجلاس این شوار اشتراک کرده بود می‌گوید که این کشور تا دو سال آینده دارای این سیستم خواهد بود.

وی روز سه شنبه به رادیوآزادی گفت که با دریافت معلومات توسط سیستم هشدار دهنده می‌توانند از گسترش آسیب‌های احتمالی حوادث طبیعی در کشور جلوگیری کنند.

وی گفت:

" در طی دو سال آینده ما قادر می‌شویم که پیش بینی آب و هوا، سیلاب‌ها و حوادث طبیعی را در افغانستان انجام بدهیم و در عین حال بتوانیم گزارش خود را به سیستم {جی تی اس} {دبلیو ام او} هم بدهیم که در حقیقت یک نوع پُر کردن خلاء معلوماتی از جانب افغانستان در همان سرکت منطقوی و جهانی هوا شناسی است."

آقای وفایی زاده گفت که افغانستان نقشه انکشافی هوا شناسی را تهیه کرده و افزود که بزودی در ولایات مختلف کشور نصب خواهد شد.

سونامی در جاپان
سونامی در جاپان

به اساس معلومات ادارۀ مستقل هوانوردی ملکی افغانستان، شورای رایمس برای آسیا و افریقا یک میکانیزم همکاری منطقوی در زمینه پیشگویی و پیشگیری حوادث طبیعی است که در سال ۲۰۰۷ میلادی سه سال پس از طوفان سونامی در اقیانوس هند، شکل گرفت.

هر چند که افغانستان به حیث ناظر در این شورا اشتراک می‎کند اما مسئولین ادارۀ مستقل هوانوردی ملکی می‌گویند که برای عضویت در شورای رایمس پیشنهاد نموده‌اند.

این در حالیست که سالانه هزاران تن در افغانستان در اثر طوفان ها، برکوچ ها، باران های شدید و دیگر حوادث طبیعی متضرر می‌شوند.

از سوی هم محمد اسلم سیاس معاون ادارۀ ملی مبارزه با حوادث طبیعی افغانستان می‌گوید که با ایجاد سیستم هشدار دهنده حوادث طبیعی در کشور، روند کمک رسانی به مناطق آسیب پذیر منظم شده و سطح خسارات مالی و جانی کاهش خواهد یافت.

محمد اسلم سیاس معاون ادارۀ ملی مبارزه با حوادث طبیعی افغانستان
محمد اسلم سیاس معاون ادارۀ ملی مبارزه با حوادث طبیعی افغانستان

وی گفت:

"این پیشگویی ها ادارات همکار بخصوص ادارۀ مبارزه با حوادث را قادر می‌سازد تا مردم را زودتر در جریان بگذراد و از خطرات احتمالی وقوع یک حادثه طبیعی جلوگیری شود."

آقای سیاس گفت که به دلیل نبود سیستم پیشرفته، سالانه آمار تلفات و خسارات ناشی از حوادث طبیعی در کشور افزایش می‌یابد.

اما اداره مستقل هوانوردی ملکی افغانستان می‌گوید که از سال گذشته به اینسو تلاش‌ها برای تقویت و نو سازی سیستم هواشناسی و ایجاد ظرفیت‌های تخنیکی و مسلکی را در کشور آغاز نموده و در زمینه گام‌های موثری نیز برداشته شده است.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG