لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۷

ماموریت حمایت قاطع در ۲۰۱۷ نیز در افغانستان ادامه می‌یابد


ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو
ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو

منشی عمومی ناتو، ادامه ماموریت حمایت قاطع این سازمان را در افغانستان اعلان کرد و گفت که شمار عساکر خود را در سال ۲۰۱۷ میلادی تغییر نمی‌دهد.

ینس ستولتنبرگ اضافه کرد، شماری دقیق عساکر ناتو در سال آینده در افغانستان، در خزان امسال مشخص خواهد شد.

او گفت:

"ما توافق کردیم که ماموریت حمایت قاطع را پس از سال ۲۰۱۶ میلادی هم ادامه دهیم. من از رئیس جمهور امریکا ممنونم که در مورد حضور تعداد عساکر امریکایی در افغانستان تصمیم مهمی را اتخاذ کرد. من همچنان از همه متحدین خود ابراز امتنان می‌نمایم که برای ادامه مامویت ما در افغانستان متعهد اند. ما برنامه‌های ماموریت سال آینده خود را در چند ماه آینده مشخص خواهیم ساخت."

بارک اوباما رئیس جمهور امریکا در آستانه اجلاس سران ناتو اعلان کرد که تا ماه جنوری سال ۲۰۱۷ میلادی، ۸۴۰۰ عسکر این کشور در افغانستان باقی خواهند ماند. او دیروز در سخنرانی‌اش در اجلاس ناتو در وارسا گفت:

بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا
بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا

"در ادامه فیصله حضور عساکر در افغانستان، به شمول ما ۳۹ کشور دیگر اعزام ۱۲ هزار عسکر را با پیمان ناتو تعهد کرده‌اند. حداقل سی کشورکمک ۹۰۰ میلیون دالر را برای تمویل نیرو‌های امنیتی افغان وعده داده‌اند. این در قسمت حمایت از افغانستان پیام قوی به شمار می‌رود."

اما ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو در ادامه صحبت خود در این نشست خبری همچنان گفت که ناتو به کمک مالی به نیروهای امنیتی افغان تا سال ۲۰۲۰ میلادی دوام می‌دهد.

سازمان اتلانتیک شمالی یا ناتو هر سال ۵ میلیارد دالر را برای تمویل و آموزش نیروهای پولیس و اردو ملی افغانستان به مصرف می‌رساند. به گفته منشی عمومی ناتو، کمک آنها شاید تا حد کنونی و یا نزدیک به آن ادامه یابد.

ایالات متحده امریکا بخش عمده کمک به نیروهای امنیتی افغانستان را می پردازد، اما ینس ستولتنبرگ می‌گوید: دیگر اعضای این سازمان سالانه برای تهیه یک میلیارد دالر کمک متعهد اند.

نیروهای امنیتی افغان از دو سال به این سو، مسئولیت امنیتی کشور‌شان را بطور مستقل به عهده گرفته و نیروهای بین‌المللی در موارد خاص آنها را کمک می‌کنند.

ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو از پیشرفت‌های قوای پولیس و اردو ملی افغانستان ستایش کرده گفت:

"افغانستان در حال پیشرفت است. نیروهای امنیتی افغانستان در حال حاضر مسئول تأمین امنیت در تمام کشور می‌باشند. این نیروها با تعهد و با جرأت تمام از افغانان دفاع می‌کنند. ما به کار خود جهت آموزش، مشوره و حمایت از آنها ادامه می‌دهیم."

با آنکه، منشی عمومی ناتو، بی‌ثباتی و دوام خشونت‌ها در افغانستان را دلیل عمدۀ تمدید ماموریت خود عنوان کرد، اما گفت که چالش‌ها در افغانستان در کوتاه مدت رفع خواهند شد.

وی افزود:

"ما به حمایت خود برای مشارکت سیاسی طویل المدت و همکاری عملی با افغانستان تأکید کردیم. بنابر این پیام ما روشن است و آن اینکه افغانستان را تنها رها نمی‌کنیم و ما برای مدت طولانی با این کشور تعهد داریم."

منشی عمومی ناتو در مورد فعالیت گروه تندرو دولت اسلامی در افغانستان گفت، آنها بدون اینکه به نام گروه‌های افراطی توجه کنند، به آموزش نیروهای امنیتی افغان می‌پردازند تا آنها بر ضد جنگجویان داعش، طالبان و یا هر گروه که برای کشور شان تهدید پنداشته شوند، مبارزه کنند.

به گفته ینس ستولتنبرگ، رهبران حکومت افغانستان از اصلاحات، رعایت حقوق بشر و مبارزه با فساد اداری در افغانستان، اطمینان داده‌اند.

منشی عمومی ناتو گفت: کشورهای عضو این سازمان در بدل دوام کمک‌شان به افغانستان توقع دارند که برای مبارزه با فساد اداری، اصلاحات و پیشرفت در این کشور، باید اقدامات موثر صورت گیرد.

XS
SM
MD
LG