لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۱

کمک‌های نظامی چین به وزارت داخلۀ افغانستان سپرده شد


وزیر داخله افغانستان می‌گوید: وسایل پیشرفته تلاشی و برخی تجهیزات دیگر از نیازمندی‌های اساسی این وزارت می‌باشند.

تاج محمد جاهد وزیر داخله روز یکشبنه هنگام تسلیم گیری کمک‌های نظامی چین گفت: برای تأمین امنیت و جلوگیری از ورود مواد انفجاری بر علاوه کابل، در دیگر شهرهای افغانستان نیز نیاز به نصب چنین وسایل و تجهیزات است.

آقای جاهد گفت: با نصب این وسایل در دروازه‌های ورودی شهر کابل امنیت میلیون‌ها تن در این شهر تأمین خواهد شد:

" با نصب این تجهیزات پیشرفته و مدرن ما می‌توانیم از انتقال مواد انفجاری در داخل کابل خدا بخواهد جلوگیری نمایم یقیناً که این بسیار زیاد مؤثر و مفید است در تأمین امنیت شهر کابل."

آقای جاهد همچنان گفت: در میان این کمک‌ها ۴۰۰ نوع وسایل تلاشی و تجهیزاتی است که ۱۲ قلم آن اساسی و بقیه آن بخاطر کشف و خنثی سازی مواد انفجاری می‌باشد.

چین در حالی تجهیزات نظامی به افغانستان کمک می‌کند که در ۳۱ حمل سال جاری در انفجار یک موتر بمب و حمله گروهی مخالفین مسلح در شهر کابل حدود شصت تن کشته و نزدیک به سه صد و پنجا تن دیگر زخمی شدند.

حدود دو هفته قبل نیز در مربوطات ولسوالی پغمان ولایت کابل موتر حامل محصلین فارغ شده از اکادمی پولیس مورد حمله انتحاری قرار گرفت که در نتیجه آن ۳۰ پولیس کشته و ۷۹ تن دیگر زخمی شدند.

چین بیش از یک هفته پیش کمک‌های نظامی به ارزش ده‌ها میلیون دالر را که طیاره‌های ترانسپورتی و تجهیزات نظامی شامل آن می‌باشد را به افغانستان سپرد.

این کمک‌ها پس از سفر محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان به چین با این کشور صورت می‌گیرد.

یو جنیگ سفیر چین در کابل که در این نشست حضور داشت گفت: کشورش در نظر دارد تا ظرفیت نیروهای افغان را بلند ببرد.

یو جنیگ سفیر چین در کابل
یو جنیگ سفیر چین در کابل

وی افزود:

" چین دوست و همسایه نزدیک افغانستان است و صلح و ثبات در این کشور آرزوی ما است و این پالیسی درازمدت حکومت چین است که نه تنها ظرفیت نهاد‌های حکومت افغانستان را بلند ببرد بلکه در بلند بردن ظرفیت نهاد‌های غیر دولتی نیز تلاش می‌کند."

سفیر چین گفت: مهم این است که علاوه بر کابل امنیت تمام افغانستان تأمین گردد و چین در این بخش با حکومت افغانستان کمک می‌کند.

کمک نظامی از سوی چین به افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این هند و روسیه نیز در این بخش با افغانستان کمک کرده بودند و مقامات افغان نیز تأکید کردند که این کمک‌ها در راستای مبارزه با تروریزم موثر تمام می‌شود.

چین تجهیزات امنیتی را به افغانستان سپرد
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:00 0:00

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG