لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۰

فیصل: تأخیر بیشتر در بخش فرمان تقنینی خارج از حوصله حکومت است


جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان
جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان

ریاست اجرائیه حکومت افغانستان می‌گوید، رئیس جمهور و رئیس اجرائیه دیروز روی اصلاحات انتخاباتی با مسئولین ارگان‌های ذیربط بحث و گفتگو کردند.

ارگ ریاست جمهوری و ریاست اجرائیه افغانستان از قبل برای رد و یا تائید فرمان تقنینی رئیس جمهور مبنی بر آوردن اصلاحات انتخاباتی آماده‌گی اتخاذ کرده‌اند.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه امروز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت که در این نشست روی این که پروسه اصلاح انتخاباتی پس از رد و یا تائید دومین فرمان تقنینی رئیس جمهور از سوی شورای ملی، چگونه دنبال گردد مشوره صورت گرفت.

آقای فیصل با تأکید روی اینکه تأخیر بیشتر در این بخش خارج از حوصله حکومت است می‌گوید:

"در هر دو حالت‌اش زمانیکه سرنوشت فرمان فعلی مشخص می‌شود ما باز هم دو فرضیه داریم اما حکومت مصمم است که برای آماده‌گی به انتخابات این پروسه را به پایان برساند تأخیر بیشتر در این پروسه قابل پذیرش نیست."

اصلاح نظام انتخاباتی یکی از تعهدات حکومت وحدت ملی است.
اصلاح نظام انتخاباتی یکی از تعهدات حکومت وحدت ملی است.

اصلاح نظام انتخاباتی یکی از تعهدات حکومت وحدت ملی است که با آغاز کارش روی آن تأکید ورزیده است.

تا کنون در این زمینه دو فرمان تقنینی رئیس جمهور به شورای ملی ارسال گردیده که یکی آن از طرف هر دو مجلس رد و دومی آن از سوی ولسی جرگه رد اما از سوی مشرانو جرگه تائید گردید که براساس قانون، کمیته مشترک روی آن کار می‌کند.

یکی از فرامین رئیس جمهور از طرف هر دو مجلس شورای ملی رد شد.
یکی از فرامین رئیس جمهور از طرف هر دو مجلس شورای ملی رد شد.

مشرانو جرگه روز سه شنبه ده تن از اعضایش را به این کمیته معرفی کرد اما ولسی جرگه به روز چهارشنبه ده عضو این جرگه را معرفی کرد که مورد تائید سایر اعضای ولسی جرگه قرار نگرفتند.

در عین حال شماری از آگاهان حقوقی فرستادن فرمان‌های تقنینی رئیس جمهور به ولسی جرگه و پیگیری آن در آنجا را در تضاد با قانون اساسی می‌خوانند.

کبیر رنجبر یکی از این آگاهان و رئیس اتحادیه حقوق دانان دیموکرات می‌گوید، ارائه طرح قانونی از سوی رئیس جمهور به شورای ملی یگانه راه آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی است.

رنجبر: ارائه طرح قانونی به شورای ملی یگانه راه آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی است.
رنجبر: ارائه طرح قانونی به شورای ملی یگانه راه آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی است.

آقای رنجبر می‌گدید:

"باید طرح جدید را بفرستد و قانون جدید را تصویب کند، در آن حال قوه اجرائیه دست بلند دارد چون می‌تواند مواردی را که مشرانو جرگه یا ولسی جرگه روی آن توافق نکرده و رد کند رئیس جمهور به شکل اولی آن تأکید کند که ولسی جرگه تنها با دو در صد آرا می‌تواند آنرا رد کند در غیر آن تائید خواهد شد."

پس از نشست وارسا اقدامات عاجل در مورد اصلاحات انتخاباتی از سوی حکومت یکی از تعهدات حکومت به جامعه جهانی در این نشست است و رهبران افغان باید در نشست بروکسل که قرار است دو ماه بعد برگزار شود با دست آورد ها در این بخش اشتراک کنند.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG