لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۸

مقامات افغان تلاش برای کودتا در ترکیه را تقبیح کردند


حکومت افغانستان کودتاهای نظامی در برابر حکومت‌های انتخابی را مانع بزرگ در برابر اراده جامعه، ثبات و انکشاف دانسته و حکومت بر اساس آرای مردم را بهترین گزینه می‌خواند.

در اعلامیه نشر شده از سوی ریاست جمهوری آمده است که حکومت افغانستان از تلاش برای انجام کودتا در ترکیه نگران بوده و امیدوار است تا این کشور که دوست افغانستان است بی ثبات نشود.

ریاست اجرائیه نیز در یک اعلامیه تلاش برای انجام کودتا در ترکیه را تقبیح و از رئیس جمهور، حکومت و مردم آن کشور حمایت کرده‌است.

بر اساس گزارش‌ها شب شنبه یک گروه نظامی ترکیه در برخی ساحات مهم شهر استانبول و نزدیکی ساختمان شورای ملی ترکیه تانک‌ها را ایستاده کرده و دست به کودتای ناکام زدند.

رسانه‌های ترکی گفته اند که در نتیجه درگیری این نظامیان با نیروهای امنیتی ترکیه نزدیک به صد تن جان باخته اند و بیش از هزار تن دیگر زخم برداشته اند.

در عین حال عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه در نشست عمومی روز شنبه این جرگه گفت: از اینکه کودتا در برابر حکومت ترکیه ناکام شده‌است، خرسند است.

وی گفت:

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه افغانستان
عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه افغانستان

"تعدادی از نظامیان اردوی ترکیه تلاش کردند تا دست به کودتا بزنند، الحمدالله به شجاعت مردم دلیر جمهوری ترکیه در حمایت از دموکراسی به حکومت منتخب شان این کودتا به ناکامی انجامید و این را مبارک می‌گویم."

این در حالیست که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه صبح روز شنبه در میدان هوایی اتاترک در شهر استانبول از ناکامی تلاش برای انجام کودتا خبرداده گفت که حامیان این خیزش در مورد پاسخ خواهند داد.

وی همچنان گفته است ممکن برخی حرکات مشابه دیگر نیز صورت گیرد، اما اطمینان داده‌است که برای جلوگیری از آن آمادگی کامل دارند.

آژانس خبری آنادولو در ادامه می‌نویسد که حکومت ترکیه تا کنون بیش از یک هزار و پنجصد فرد نظامی را به اتهاد تلاش برای انجام کودتا بازداشت کرده‌است.

گزارش از تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG