لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۰

شورای عالی صلح: طرح پنج سالۀ صلح نهایی شده‌است


شورای عالی صلح افغانستان طرح استراتیژی پنج ساله صلح در این کشور را نهایی کرده و بر اساس آن نخستین کنفرانس فراخوانی طالبان به صلح، در ماه آینده میلادی برگزار می‌گردد.

عبدالخبیر اوچقون معاون این شورا در باره مکان و زمان برگزاری این نشست ابراز نظر نکرد، اما تأکید دارد که در این نشست از تمامی طالبان مسلح دعوت خواهد شد.

پس از آنکه از نشست‌های چهار جانبه در باره صلح نتایج لازم بدست نیامد شورای عالی صلح می‌گوید که با راه اندازی یک کنفرانس در ماه سپتمبر سال جاری میلادی طالبان مسلح را به صلح فرا می‌خواند.

عبدالخبیر اوچقون معاون این شورا روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که استراتیژی پنج ساله برای صلح در افغانستان ساخته شده و فراخوانی طالبان به صلح نیز شامل این استراتیژی است.

آقای اوچقون از زمان و مکان دقیق برگزاری این کنفرانس چیزی نمی‌گوید، اما تأکید می‌کند که هدف این کنفرانس به میان آمدن اجماع ملی برای موفقیت پروسه صلح است.

عبدالخبیر اوچقون معاون شورای عالی صلح افغانستان
عبدالخبیر اوچقون معاون شورای عالی صلح افغانستان

وی گفت:

"نمایندگانی که در نشست ما از کشورهای مختلف اشتراک داشتند، از استراتیژی پنج ساله ما حمایت کردند و وعده همکاری شان را در پیوند به پروسه صلح سپردند. در ماه سپتمبر این کنفرانس ملی برگزار می‌گردد که هدف عمده آن، فراخوانی طالبان ناراضی به صلح و آوردن اجماع ملی در افغانستان است."

چگونگی آغاز گفتگوهای صلح، دریافت عوامل افزایش خشونت و ناامنی‌ها در این کشور، جستجوی راه‌های مناسب برای خاتمه جنگ، اعتماد سازی میان طالبان و حکومت افغانستان و نقش زنان در پروسه صلح از اولویت‌های این استراتیژی خوانده شده‌است.

شورای عالی صلح می‌گوید، در پیش نویس طرح استراتیژی پنج ساله صلح، دیدگاه فعالان مدنی، زنان، احزاب سیاسی و مردم عام گرد آورده شده‌است.

به گفته این شورا، تمامی این این دیدگاه‌ها در نخستین کنفرانس ملی که نمایندگان جامعه جهانی و احتمالاً طالبان مسلح حضور خواهند داشت به بحث گرفته می‌شود.

پیش از این پنج بار نشست‌های چهار جانبه در باره صلح با حضور نمایندگان افغانستان، پاکستان، امریکا و چین در کابل و اسلام آباد برگزار شده اما نتایجی ملموسی در پی نداشت.

در آن زمان حکومت افغانستان پاکستان را که به کشانیدن طالبان به میز گفتگوهای صلح وعده داده بود، به سیاست دوگانه متهم کرد و از کشورهای دخیل در نشست‎های چهار جانبه خواستار وارد ساختن فشارهای بیشتری نظامی بالای طالبان مسلح شد.

اکنون هر چند شورای عالی صلح می‌گوید، فرصت‌ها برای از سرگیری مذاکرات صلح مساعد شده‌است، اما سید اکبر آغا یکی از مقام‌های پیشین طالبان به این باور است که ایجاد طرح‌ها و استراتیژی پنج ساله افغانستان جز وقت گذرانی چیزی بیش نخواهد بود.

سید اکبر آغا یکی از مقام‌های پیشین طالبان
سید اکبر آغا یکی از مقام‌های پیشین طالبان

وی افزود:

"با فریب و نیرنگ فکر نمی‌کنم که در کشور صلح تأمین گردد، اینها استراتیژی را طرح بریزند که طالبان به گونه مستقیم وارد روند صلح شوند و و پیش از آن باید یک میکانیزم از سوی حکومت افغانستان ساخته شود که دیدگاه مردم در آن دخیل ساخته شود در آنصورت فکر نکنم که طالبان با برگزاری چنین کنفرانس مخالفت کنند و یا در آن اشتراک نورزند."

این انتقادها از ناکارایی حکومت و شورای عالی صلح افغانستان در راستای انجام گفتگوهای صلح با طالبان در حالی مطرح می‌گردد که پیش از این مولوی شهزاده شاهد سخنگوی شورای عالی صلح گفته است این شورا پول‌های ۲۴۰۰ پروژه صلح را حیف و میل کرده و افراد کلیدی این شورا از برخی سفارت‌ها پول دریافت کرده‌اند.

اکنون احمد سعیدی یکی از کارشناسان سیاسی می‌گوید هرباری که شورای عالی صلح و حکومت افغانستان مورد انتقاد قرار می‌گیرند در پی ساخت طرح می‌شوند که به گفته وی جز زیان مالی نتیجه دیگری نخواهد داشت.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG