لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۲

مینه‌پال: قضیۀ هلیکوپتر پاکستانی توسط یک هیئت بررسی می‌شود


حکومت افغانستان سه روز بعد از نشست اضطراری هلیکوپتر پاکستانی در لوگر و اختطاف هفت تن از سرنشینان آن باز هم دیروز تائید نکرد که این طیاره همان هلیکوپتر باشد که جواز عبور از قلمرو هوایی افغانستان برایش داده شده بود.

حکومت افغانستان هنوز هم موقف نهایی خود را نسبت به نشست اضطراری هلیکوپتر پاکستانی در ولسوالی ازره لوگر که مورد حمله طالبان قرار گرفت و سرنشینان آن اختطاف شدند، اعلان نکرده‌است.

دواخان مینه‌پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان اواخر روز شنبه به رادیو آزادی گفت که پاکستان اجازۀ عبور یک بال هلیکوپتر از فضای افغانستان جهت ترمیم به ازبکستان را دریافت کرده بود.

ادارۀ مستقل هوانوردی ملکی افغانستان مشخصات این طیاره را ثبت کرده بود که صرف جهت ترمیم می‌تواند از قلمرو هوایی افغانستان عبور کند.

ولی هنوز معلوم نیست که آیا این همان هلیکوپتر است یا خیر.

دواخان مینه‌پال می‌افزاید که رئیس جمهور اشرف در گردهمایی امنیتی روز شنبه آخرین معلومات این قضیه را مورد بحث قرار داد و شماری از تصامیم اتخاذ شد.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

وی در ادامه گفت:

"یک هیئت بخاطر بررسی ابعاد مختلف این قضیه به شمول نشست اضطراری و این که آیا مشخصات هلیکوپتر نوع (MI-17) با آنچه در تقاضا نامه درج و در اجازه نامه تسجیل شده‌است، مطابقت دارد یا خیر، مؤظف گردید. جلسه همچنان یک کمیته را مؤظف نمود تا قوانین، مقررات و طرزالعمل‌های موجود در این زمنیه را به منظور رفع فوری خلاهای احتمالی، مورد بررسی قرار داده، طرح جامع را که از تکرار چنین حوادث به طور کامل جلوگیری نموده بتواند، به کمیتۀ تقنین کابینه تقدیم نماید."

همچنین یک اعلامیۀ ارگ ریاست جمهوری می‌گوید که حکومت افغانستان تا معلوم شدن نتایج تحقیقات جاری حق خود در اتخاذ اقدامات دیپلوماتیک را محفوظ نگه می‌دارد.

از سوی دیگر عاصم باجوه، سخنگوی اردوی پاکستان شایعاتِ را که گویا چندین نفر از سرنشینان این طیاره از خویشاوندان لوی درستیز اردوی پاکستان می‌باشند، رد کرد.

او در یک پیام خود در تویتر نوشت که هیچ یکی از سرنشینان این طیاره کدام ارتباط با لوی درستیز پاکستان ندارد و شایعات در این باره بی‌اساس می‌باشند.

سخنگوی اردوی پاکستان گفت که زندگی اختطاف شده‌گان مهم است و برای برگشت مصون آن‌ها همۀ تلاش‌های ممکن انجام می‌شود.

سخنگوی اردوی پاکستان یک روز قبل گفته بود که رئیس جمهور افغانستان از هر نوع همکاری ممکن در این زمینه اطمینان داده‌است.

ضمیر کابلوف
ضمیر کابلوف

در این میان ضمیر کابلوف نمایندۀ خاص روسیه در افغانستان گفته‌است که وزارت خارجۀ روسیه برای رهایی یک‌تن از اتباع این کشور که او هم در این حادثه، اختطاف شده همۀ تلاش‌های خود را انجام می‌دهد ولی رهایی وی شاید زمان‌گیر باشد.

آقای کابلوف به یک رادیوی مسکو گفته‌است که تلاش رها ساختن اختطاف شده‌گان در قدم اول مسئولیت پاکستان است چون شش تن آن‌ها اتباع این کشور اند و رهنمای روسی صرف تنظیم پرواز را به عهده داشت.

عبور هلیکوپتر پاکستانی با هفت سرنشین از فضای افغانستان جهت ترمیم به ازبکستان، نشست اضطراری آن در لوگر، حملۀ ناگهانی طالبان بالای آن و اختطاف سرنشینان آن به یک معما تبدیل شده و بسیاری ابعاد آن برای مردم عام هنوز روشن نیست.

XS
SM
MD
LG