لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۹

یوناما در برگرداندن پول‌های دزدی شدۀ افغانستان همکاری می‌کند


یوناما یا دفتر هیئت معاونت سازمان ملل‌متحد در کابل برای اولین بار می‌گوید که حاضر است برای برگرداندن پول‌های دزیده شدۀ افغانستان با این کشور همکاری کند.

این اداره می‌گوید که آنان تصمیم گرفته‌اند تا برای برگرداندن پول‌های دزدی شدۀ این کشور که در بانکهای جهان ذخیره شده‌است، با افغانستان همکاری کنند.

مایکل هارد سرپرست دفترسازمان ملل متحد درکابل روز سه‌شنبه با ابراز این مطلب تأکید کرد که برای مبارزه با فساد اداری داشتن ارادۀ سیاسی بسیار مهم است.

هارد: ما آگاهی داریم که حتا وظیفۀ پولیس مانند متاع فروخته می‌شود.
هارد: ما آگاهی داریم که حتا وظیفۀ پولیس مانند متاع فروخته می‌شود.

آقای هارد همچنان روز سه‌شنبه در همین نشستی که زیر نام نقش اصلاحات در بهبود عرضۀ خدمات گفت پول‌های هنگفتی که بگونۀ غیر قانونی بدست آمده‌است در شماری از بانک‌های خارجی نگهداری می‌شود.

وی تأکید می‌کند که تا اکنون در افغانستان یک وزیر و یا افراد زیر دست وزرا از بهر دخیل بودن در فساد اداری محاکمه نشده‌است.

آقای هارد ازحکومت وحدت ملی می‌خواهد تا، با فساد پیشه گان تصفیۀ حساب کند.

وی افزود:

" فساد اداری یکی از موانع اصلی در راه انکشاف در افغانستان است. ما آگاهی داریم که حتا وظیفۀ پولیس مانند متاع در بازار فروخته می‌شود. جامعۀ جهانی می‌خواهد در کشورهای خود بروند و بببیند که در خارج از افغانستان در کدام بانک چه مبلغ پول‌های دزدیده شده ذخیره‌شده تا آن را گرد آورده و به حکومت تسلیم دهند تا بالای مردم این کشور هزینه گردد."

جلوگیری از فرصت‌های که زمینه را برای فساد فراهم می‌کند و ترویج شفافیت در تمامی بخش‌های حکومتی از پیشنهادهایی است که دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد به حکومت افغانستان دارد.

سرپرست این دفتر در کابل می‌گوید گزارش‌های که در اختیار وی قرار دارد، فساد در نهاد‌های افغانستان گسترده‌است و حتی کرسی یک پولیس در این کشور به فروش می‌رسد و یاافراد با نفوذ و زورمند در گزینش افراد تصمیم گیرنده هستند.

از موجودیت فساد و فساد پیشه گان در نهادهای دولتی افغانستان از سوی جامعۀ جهانی در حالی انتقاد می‌شود که، کابل برای برگزاری نشست بروکسل روز شماری می‌کند.

افغانستان از این نشست انتظار بدست آوردن کمک‌های اقتصادی دارد؛ اما این کمک ها، مشروط به مبارزه جدی با فساد اداری در افغانستان خوانده شده‌است.

با این همه، شماری از اشتراک کننده‌گان این نشست کارکرد نهادهای مبارزه با فساد اداری را در نابودسازی این پدیده به انتقاد گرفته گفتند که موجودیت نهاد‌های مبارزه با فساد خود سبب گسترش این پدیده در نهادهای دولتی شده‌است.

مسعود: امیدوار هستیم که از طریق اصلاحات، حکومت داری خوب را در افغانستان معرفی کنیم."
مسعود: امیدوار هستیم که از طریق اصلاحات، حکومت داری خوب را در افغانستان معرفی کنیم."

اما حکومت افغانستان به این همه انتقادها چه پاسخی دارد، احمد ضیا مسعود نمایندۀ فوق العادۀ رئیس جمهور در امور اصلاحات و حکومت داری خوب در این مورد گفت:

"اصلاحات آورده می‌شود، این یک پروگرام انقلابی نیست که دفعتاً تمام ساختارها تغییر کند. ما امیدوار هستیم که از طریق اصلاحات، حکومت داری خوب را در افغانستان معرفی کنیم و وارد یک مرحلۀ نوسازی در کشور شویم."

با آن‌که آقای مسعود از تلاش‌ها برای ریشه کن سازی فساد اداری در نهادهای دولتی تأکید می ورزد؛ اما دفتر یوناما در کابل می‌گوید اکثریت مسایل در پیوند به فساد اداری در افغانستان محرم نگهداشته شده و ادامۀ این کار سبب عدم تأمین شفافیت و حیف و میل پول شده‌است.

از سوی دیگرشهلا فرید یکی از کارشناسان سیاسی وحقوقی می‌گوید اگر حکومت برای ریشه کن سازی فساد بگونۀ جدی دست به کار نشود افغانستان از دید جهان به دور خواهد ماند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG