لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۵

نگرانی‌ها در مورد وضعیت بد بشری در مناطق جنگ زدۀ افغانستان


کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از وضعیت بشری در مناطق مختلف کشور که شاهد جنگ‌ها استند، شدیداً نگران‌ است.

ثریا صبحرنگ کمیشنر کمیسیون مستقل حقوق بشر، در صحبت با رادیو آزادی از همه جوانب دخیل در جنگ‌ها خواست تا قوانین جنگ را رعایت کنند و به غیر نظامیان آسیب نرسانند.

به گفته خانم صبحرنگ، آن‌ها در حال حاضر سرگرم تهیۀ گزارش وضعیت بشری در هلمند استند.

جنگ‌ها در مناطق مختلف افغانستان، نگرانی کمیسیون مستقل حقوق بشر را، با توجه به افزایش تلفات غیر نظامیان افغان در شش ماه نخست امسال، بیشتر ساخته‌است.

ثریا صبحرنگ گفت، هلمند، کندز و بغلان ولایت‌های اند که عملاً جنگ در آنجا ها جریان دارد و وضعیت بد بشری در این ولایت‌ها، مردم را با تهدید جدی روبرو ساخته‌است.

او از جوانب دخیل در جنگ‌ها می‌خواهد تا قوانین بشری را زیرپا نکنند و به غیر نظامیان آسیب نرسانند.

ثریا صبحرنگ کمیشنر کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
ثریا صبحرنگ کمیشنر کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

وی گفت:​

" مسئله که ما را بسیار نگران ساخته و همیشه تأکید ما برای طرف‌های جنگ همین بوده که آن‌ها باید قوانین جنگ و کنوانسیون‌های ژینو را مراعات کنند و افراد ملکی را هدف قرار ندهند. ولی با کمال تأسف آمار تلفات ملکی رو به افزایش است."

اخیراً جنگ‌ها در هلمند باعث شد تا شهر لشکرگاه در محاصره قرار گیرد و وضعیت بشری در آنجا بدتر از گذشته شود.

شفاخانه بُست در لشکرگاه در روزهای گذشته با بحران روبرو شد و مراجعین و بیماران در این شفاخانه کاهش یافتند.

سازمان ملل‌متحد و کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، شش ماه اول امسال را برای غیر نظامیان افغان، مرگبار عنوان می‌کنند.

به گفته این نهاد ها، در شش ماه نخست امسال بیش از ۱۶۰۰ غیر نظامی افغان کشته و اضافه از ۳۶۵۰ تن هم زخمی شده‌اند.

در این میان بورد مشترک جلوگیری از تلفات غیر نظامی که تحت ریاست شورای امنیت ملی افغانستان کار می‌کند، از تمامی نهادهای بین‌المللی خواسته تا در مورد ارقام تلفات غیر نظامیان افغان و ارزیابی گزارش‌های شان برای ارگان‌های امنیتی افغانستان فرصت بیشتر بدهند تا یافته‌های همین سازمان‌ها و نهادها بررسی شود.

این بورد در نشست که روز دوشنبه در کابل داشت، همچنان خواهان هماهنگی بیشتر میان نهادهای تهیه کننده گزارش‌های تلفات غیر نظامیان و ارگان‌های امنیتی افغانستان شد.

ثریا صبحرنگ کمیشنر کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید، هماهنگی با ارگان‌های امنیتی وجود دارد اما وی تأکید کرد که هیچ نهادی در کار آن‌ها مداخله کرده نمی‌تواند.

وی افزود:

"کمیسیون از نامش پیداست که کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان است. بناً به هیچ عنوان گزارشی را که آماده می‌کنیم، با حکومت مشوره نمی‌کنیم که گویا ما اجازه داریم تا این گزارش را نشر کنیم یا نه. چون این وظیفه ماست، مسئولیت ماست و قانون اساسی برای ما این حق را داده‌است."

در گزارش‌های که تا حالا از سوی سازمان ملل‌متحد و کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نشر شده، طالبان مسلح و سایر گروه‌های شورشی، مسئول بیشترین تلفات غیر نظامیان دانسته شده‌اند.

در گزارش‌های این نهادها، مسئولیت بیش از شصت درصد این تلفات گروه طالبان، شبکه حقانی، حزب اسلامی، گروه داعش و سایر شورشیان خارجی و بیست و سه درصد نیروهای امنیتی افغان و حامیان‌شان دانسته می‌شوند.

با توجه به ارقام شش ماه نخست امسال که تلفات جنگ‌های اخیر در آن شامل نیست، کمیسیون مستقل حقوق بشر جداً تقاضا می‌کند تا نیروهای امنیتی افغان و گروه‌های شورشی توجه نهایی را به خرچ دهند تا غیر نظامیان در جنگ‌های شان آسیب نبینند.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG