لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۲

وزارت دفاع: شبکه حقانی در تلاش ایجاد مراکز مصون در افغانستان است


پس از سقوط ولسوالی جانی خیل ولایت پکتیا بدست مخالفان مسلح دولت، وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که شبکه حقانی در تلاش ایجاد مراکز مصون در برخی مناطق این کشور است.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که شبکه حقانی سعی می‌کند در جنوب شرق افغانستان بخصوص در ولایات پکتیا و خوست فعالیت‌هایش را گسترش دهد.

اما آقای رادمنش می‌گوید که این گروه هرگز به این هدف‌اش دست نخواهد یافت.

وی در مورد گفت:

"در کنار گروه داعش و طالبان مسلح شبکه حقانی نیز می‌خواهد که به وسیله استخبارات منطقه در ولایات جنوب شرق و جنوبی برخی تهدیدات را به میان آورد. این گروه تلاش دارد که مراکز ‌اش را در ولسوالی جانی خیل ایجاد کند."

پیش از این برخی از اعضای جامعه مدنی و شورای ولایتی پکتیا گفته اند که شبکه حقانی پس از سقوط ولسوالی جانی خیل تلاش می‌کند در ولایات پکتیا و خوست مراکز دایمی داشته باشد.

آنان روز دوشنبه در نشست زیر نام جرگه لویه پکتیا در کابل گفتند که شبکه حقانی به همکاری دستگاه استخباراتی پاکستان سعی می‌کند مراکز ‌اش را از آنسوی خط دیورند به جنوب شرق افغانستان انتقال دهد.

قبل از این مقامات افغان گفته اند که طالبان می‌خواهند تا در ولایت هلمند نفوذ‌شان را گسترش داده و شورای کویته را به این ولایت انتقال دهند.

همچنان برخی از مقامات محلی ننگرهار پیش از این هشدار داده بودند که گروه داعش می‌خواهد که در ولسوالی‌های سرحدی این ولایت مراکز ایجاد کنند اما به گفته آنان این گروه نتوانست هدف‌اش را بدست آورد.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان تأکید می‌کند که برخی از حلقات تروریستی منطقه و گروه‌های افراطی پاکستان از مخالفان مسلح دولت افغانستان حمایت می‌کنند.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی افزود:

"برخی از حلقات تروریستی و احزاب تروریستی و افراط گر پاکستان با تأسف در عقب آنان ایستاده هستند. همچنان برخی از تروریست‌های عربی و گروه‌های تروریستی آسیای میانه نیز آنان را همراهی می‌کنند."

مقامات افغان پیش از این گفته اند که گروه‌های تروریستی هرگز در افغانستان جای پای نخواهند داشت و برای آنان اجازه داده نخواهد شد تا مراکز مصون در این کشور ایجاد کنند.

وزارت دفاع افغانستان پیش از این گفته است که گروه داعش در ننگرهار و طالبان مسلح در ولایات هلمند و کندز سرکوب شده‌اند و عملیات در این ولایات ادامه دارد.

مقامات محلی ولایت پکتیا نیز می‌گویند که در ولسوالی جانی خیل نیز به مخالفان مسلح دولت تلفات سنگین وارد شده و تلاش‌ها برای پس گیری این ولسوالی شدت یافته است.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG