لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۲۶

فعالان: مخالفین در تلاش انتقال مرکز شبکه حقانی به پکتیا و خوست اند


برخی از اعضای شورای ولایتی و جامعه مدنی ولایت‌های پکتیا، خوست و لوگر می‌گویند، مخالفین مسلح تلاش دارند تا مرکز شبکه حقانی را به پکتیا و خوست منتقل کنند.

آنان روز دوشنبه طی کنفرانس مطبوعاتی در کابل که در خصوص وضعیت امنیتی پکتیا برگزار شده‌بود گفتند که جنگ را در ولسوالی جانی‌خیل پاکستانی‌ها رهبری می‌کنند و با تصرف این ولسوالی از سوی مخالفین مسلح، چهار ولایت دیگر نیز تحت تهدید قرار گرفته‌اند.

به گفته آنان، تصرف ولسوالی جانی‌خیل یکی از تلاش‌های مخالفین مسلح دولت جهت انتقال مراکز تروریستی از آن سوی سرحد به داخل افغانستان می‌باشد.

شماری از فعالان مدنی ولایات پکتیا، پکتیکا، خوست و لوگر در کابل
شماری از فعالان مدنی ولایات پکتیا، پکتیکا، خوست و لوگر در کابل

تاج محمد منگل عضو شورای ولایتی و حمدالله همدرد فعال مدنی پکتیا در مورد گفتند:

"دشمن پلان دارد که به مشوره استخبارات منطقه در ولسوالی موسی‌خیل ولایت خوست که با ولسوالی جانیخیل سرحد وسیع دارد پایگاه دایمی بسازد، ما از دولت و جامعه جهانی می‌خواهیم که جلو ساخت وزیرستان دوم را بگیرد."

"نظامیان پاکستانی در ولسوالی جانی‌خیل رهبری طالبان را به عهده دارند، بخاطریکه مقامات بلند پایه نظامی‌شان در جانی‌خیل کشته شدند، مراکز شبکه حقانی در همین منطقه منتقل می‌گردد، با توجه به موقعیت جغرافیایی این یک ولسوالی مهم است."

اما وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، همانطوریکه نیروهای امنیتی افغان مانع ایجاد مراکز تروریستی در ولایت‌های هلمند و کندز شدند، در پکتیا و خوست نیز اجازه نخواهند داد تا مخالفین مسلح با انتقال مراکز تروریستی از آن سوی سرحد، مؤفق شوند.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

دولت وزیری سخنگوی این وزارت در مورد گفت:

"قوای مسلح افغانستان به هیچ صورت به هیچ گروهی تروریستی اجازه نمی‌دهد که در افغانستان مراکز تروریستی را بسازند، هرگاه مخالفین بخواهند که در ولسوالی جانی‌خیل پکتیا مراکز داشته باشند، این آرمان را به گور ببرند به هیچ صورت قوای مسلح افغانستان به آنان این اجازه را نمی‌دهد و نه آن‌ها این توان را دارند که در آنجا مراکز داشته باشند."

این در حالیست که روزنامه نیویارک تایمز چاپ امریکا نیز به تازه‌گی نوشته‌است که طالبان با تصرف ولسوالی سرحدی جانی‌خیل پکتیا، جبهه جدید جنگ را باز کرده‌اند.

این روزنامه به نقل از مقامات محلی پکتیا نوشته‌است که حمله بر ولسوالی جانی‌خیل کار شبکه حقانی بوده و اکنون این گروه در پی تصرف ولسوالی‌های پتان و سمکنی ولایت پکتیا می‌باشند.

اما با این همه وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که وضعیت تحت کنترول آنان بوده و در پاسخ به این نگرانی‌ها در ده ولایت این کشور چهارده عملیات تهاجمی را آغاز کرده‌اند که در آن کوماندوهای ویژه نیز سهیم هستند.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت در مورد چنین گفت:

"من برای شما گفته می‌توانم که تلاش‌های کافی بر علیه مخالفان مسلح در افغانستان جریان دارد، عملیات ادامه دارد انشاالله به زودی آن‌ها به شکست کامل روبرو می‌شوند."

اما امرالدین ولی وکیل شورای ولایتی کندز که شاهد چنین درگیری‌ها در ولایت خود بوده‌است می‌گوید، با آنکه نیروهای امنیتی افغان بر ضد مخالفین مسلح می‌جنگند، اما زمانی این مبارزه نظامیان افغان مفید تمام می‎شود که مدیریت درست صورت گیرد.

XS
SM
MD
LG