لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۳

کندزیان: از ۱۳ روز به این‌سو شاهراه کندز-تخار مسدود است


شاهراه کندز–تخار هنوز هم به روی ترافیک بسته‎است.

شماری از راننده‌گان و مسافران ولایت کندز شکایت دارند که دو هفته می‌شود شاهراه عمومی کندز-تخار به روی ترافیک بسته‎است که از اثر آن باشنده‌گان ولایت‌های کندز، تخار و بدخشان با مشکلات زیادی مواجه شده‎اند.

این مردم از دولت مرکزی تقاضا دارند تا هرچه زودتر این شاهراه بزرگ را به روی ترافیک باز نماید.

دو تن از راننده‌گان این شاهراه بزرگ به رادیو آزادی چنین گفتند:

"اسم من سید اضغر آغا است، برادر ۱۳ روز شد که این راه عمومی بروی ترافیک بسته‎است جنگ است حالا مردم به راه‌های فرعی به کندز-تخار سفر می‌کنند مردم با دشواری‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند."

"محمد انور نام دارم، این راه عمومی بند است به خاطریکه در سرِ سرک جنگ است و با بسته شدن سرک کارهای مردم فلج شده ما از دولت می‌خواهیم که این راه عمومی را به روی ترافیک باز کند."

بر اساس گفته‌های باشنده‌گان کندز مدت چهار روز می‌شود که نیروهای مشترک افغان به هدف باز نمودن این شاهراه عملیات تصفیوی راه اندازی نموده‎اند، اما تا هنوز نتوانسته‎اند که این راه عمومی را به روی ترافیک باز کنند.

کاکر: این راه عمومی بسته‎است مردم نمی‌توانند به کندز و تخار رفت و آمد کنند مردم مریضی دارند، سودا کار دارند.
کاکر: این راه عمومی بسته‎است مردم نمی‌توانند به کندز و تخار رفت و آمد کنند مردم مریضی دارند، سودا کار دارند.

دو تن از مسافران در مورد مشکلات‌شان به رادیو آزادی چنین گفتند:

"وهاب کاکر هستم، این راه عمومی بسته‎است مردم نمی‌توانند به کندز و تخار رفت و آمد کنند مردم مریض دارند، سودا کار دارند، ولی حالا مردم از راه فرعی رفت و آمد می‌کنند که آن دور است و کرائیه هم افزایش یافته‎است."

"زلمی هستم، ۱۳ روز شد که شاهراه کندز-تخار بسته‎است، حکومت محلی کندز نتوانسته‌است که این راه را باز کند، مردم ولایت‌های کندز، تخار و بدخشان با مشکلات زیادی رو به رو هستند."

از سوی هم مسئولان محلی ولایت کندز می‌گویند که هم‌اکنون عملیات نیروهای افغان به هدف باز نمودن این راه در منطقه جریان دارد.

محمد معصوم هاشمی آمر امنیت قوماندانی امنیه کندز می‌گوید که این عملیات به خاطر آهسته به پیش می‌رود تا به افراد ملکی خسارات مالی و جانی وارد نگردد.

هاشمی: عملیات ما به خاطری زمان‌گیر است که به افراد ملکی تلفات وارد نشود.
هاشمی: عملیات ما به خاطری زمان‌گیر است که به افراد ملکی تلفات وارد نشود.

وی افزود:

"شما در جریان هستید که مدت چهار روز می‌شود که ما به خاطر باز نمودن این راه عملیات تصفیوی راه اندازی نمودیم و عملیات ما به خاطری زمان‌گیر است که به افراد ملکی تلفات وارد نشود."

این در حالیست که بر اساس گزارش‌ها معاون لوی درستیز افغانستان چندی پیش گفته‌بود که حملات تهاجمی طالبان مسلح در کندز عقب زده شده‌است.

بر بنیاد گفته‌های باشنده‌گان ولایت کندز، اگر دولت می‌خواهد که این جاده عمومی را از تهدیدات امنیتی طالبان مسلح برای دایم در امان باشد، باید قرا و قصبات هر دو طرف این شاهراه عمومی را از وجود طالبان مسلح تصفیه کند در غیر آن اگر این راه باز هم شود، در آینده دوباره از سوی طالبان مسلح مسدود خواهد شد.

قابل ذکر است که هم‌اکنون باشنده‌گان ولایت‌های تخار، کندز و بدخشان از مسیر راه فرعی ولسوالی‌های علی‌آباد–خان‌آباد رفت و آمد می‌کنند که در این مسیر هم مشکلات امنیتی وجود دارد.

باید یاد آور شد که از سال گذشته بدین‌سو این سومین باریست که پوسته‌های امنیتی که در مسیر کندز–خان‌آباد وجود دارد به دست طالبان مسلح سقوط می‌کند و این شاهراه به روی ترافیک بسته می‌شود بخاطریکه در قرا و قصبات هر دو طرف این شاهراه طالبان مسلح حضور فعال دارند.

گزارش: اجمل آرین

XS
SM
MD
LG