لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۰

بعد از مذاکرات پیچیده با حزب اسلامی توافق صورت گرفت


پس از مذاکرات طولانی و پیچیده، سر انجام توافقنامه صلح به روز پنجشنبه از سوی رئیس جمهور افغانستان و گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی به امضا رسید.

هرچند رهبر حزب اسلامی این توافقنامه را از طریق ویدیو کنفرانس امضا کرد، اما به مناسبت امضای این توافقنامه نشست بزرگی در ارگ برگزار شده بود.

در این نشست بیشتر رهبران سیاسی، هیئت مذاکره کننده و قوماندانان سابق حزب اسلامی شرکت داشتند.

محمد اشرف غنی می‌گوید افغان ها ظرفیت و اراده مصالحه را دارند، اما به گفته وی اگر کسی آنها را به این کار بگذارد.

آقای غنی می‌گوید هر چند بین افغان‌ها برای تأمین صلح در کشور اجماع ملی وجود دارد، اما آنانی که جنگ می‌خواهند، از خود چهره زشت به جهان معرفی می‌نمایند:

غنی: افغان ها ظرفیت و اراده مصالحه را دارند.
غنی: افغان ها ظرفیت و اراده مصالحه را دارند.

"برای همه مردم بخصوص برای دنیا به خوبی واضح شده است که چه کسی در پی صلح است و چه کسی در پی جنگ و در صورت تداوم جنگ ما بیشتر از گذشته چهره آنان و حامیان شان را به مردم و دنیا واضح خواهیم ساخت."

رئیس جمهور غنی می‌گوید توافقنامه صلح با حزب اسلامی بخاطر قابل تطبیق است که قبل از رسیدن به توافق نظریات تمام جناح ها گرفته شده و سر از همین حالا قابل اجرا می‌باشد.

مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی پس از دو سال به نتیجه نهایی اش رسیده به روز پنجشنبه هفته گذشته ابتدا میان نماینده‌گان دو طرف امضا گردید.

در عین حال گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی از طریق ویدیو کنفرانس به شرکت کننده‌گان نشست بیانیه مفصل را ارائه کرد.

آقای حکمتیار گفت که باور دارد، با عملی شدن کامل توافقنامه میان حکومت و حزب اسلامی بحران جاری در افغانستان به پایان برسد:

حکمتیار از طریق ویدیو کنفرانس به شرکت کننده‌گان نشست بیانیه مفصل را ارائه کرد.
حکمتیار از طریق ویدیو کنفرانس به شرکت کننده‌گان نشست بیانیه مفصل را ارائه کرد.

"باور دارم که با تطبیق این معاهده بحران جاری در کشور به پایان برسد، هر دو جانب تعهد کرده‌اند که به تمام مواد معاهده احترام کامل دارند و به شکل صادقانه و مخلصانه به آن التزام دارند."

آقای حکمتیار همچنان برای کشورهای همسایه و طالبان مسلح نیز پیام های مشخص داشت.

گلبدین حکمتیار گفت گروه های که در حال حاضر با حکومت می‌جنگند، دیگر بالای مردم رنج دیده افغانستان ترحم کرده و گفتگوهای صلح را اگر برای یک‌بار هم شده امتحان کنند.

به گفته آقای حکمتیار کسانیکه بدون رضای الله "ج" به منافع بیگانه ها مقاومت مسلحانه را انجام می‌دهد، هیچگاه در افغانستان به اهداف خود نخواهند رسید.

در عین حال عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت بالای تطبیق کامل توافقنامه صلح با حزب اسلامی تأکید کرد:

عبدالله عبدالله بالای تطبیق کامل توافقنامه صلح با حزب اسلامی تأکید کرد.
عبدالله عبدالله بالای تطبیق کامل توافقنامه صلح با حزب اسلامی تأکید کرد.

"زمان انفاذ اش شروع شده اما هر قدم اش عمل صادقانه را می‌خواهد، من به حیث رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان اطمینان می‌دهم که هیچ نوع کارشکنی در این راستا از طرف ما صورت نخواهد گرفت."

در این حال پیر سید احمد گیلانی رئیس شورای عالی صلح می‌گوید شورای عالی صلح از دیگر گروه های مسلح نیز می‌خواهد تا به پروسه صلح بپیوندند.

هرچند آقای گیلانی در مورد جزئیات بیشتر ارائه نکرد، اما گفت که مردم بزودی از جانب آنان شاهد خبرهای خوش خواهند بود.

سفیر اتحادیه اروپا نیز در مصاحبۀ اختصاصی با رادیو آزادی گفته است که توافق میان حکومت و حزب اسلامی نشان دهندۀ امکان تأمین صلح در افغانستان است و هیچکس صلح را رد نمی‌کند.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG