لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۲

اظهارات ضد و نقیض در مورد تلفات نیروهای افغان در هلمند


مقامات هلمند گزارش‌های را رد کردند که گویا به شماری از عساکر و سربازان افغان زمانی تلفات سنگین وارد شد که آنها بر اساس یک توافق عقب نشینی کردند.

قوماندان اوپراتیفی نیروهای امنیتی و دفاعی در این ولایت گزارش‌های را رد کرد که به نیروهای امنیتی افغان در منطقه بین چاه - انجیر و بشران در نزدیکی شهر لشکرگاه زمانی تلفات سنگین وارد شد که گویا بر اساس یک معامله عقب نشینی کردند.

جبار قهرمان شام دیروز در صحبت با رادیو آزادی گفت، با طالبان هیچ گونه توافق و معامله صورت نگرفته است.

اما سوال در اینجاست که بر صد ها عسکر و سرباز نیروهای افغان در منطقه بین چاه-انجیر و بشران نزدیک به شهر لشکرگاه چه اتفاق افتاده است؟

سوالیست که با عبدالحی آخندزاده نماینده مردم هلمند در ولسی جرگه مطرح گردید.

عساکر کوماندو در جریان عملیات در ولایت هلمند
عساکر کوماندو در جریان عملیات در ولایت هلمند

هر چند آقای آخندزاده توافق و معامله را در این مورد رد کرد که گویا نیروها بر اساس یک موافقه عقب نشینی کرده و در نتیجه آن به قوای افغان تلفات سنگین وارد شده است، ولی او در باره این رویداد گفت، حدود ۴۰۰ عسکر و سرباز اردو، پولیس ملی و پولیس سرحدی در منطقه بشران برای چهار - پنج روز در محاصره گیر ماندند.

عبدالحی آخندزاده نماینده مردم هلمند در ادامه صحبت خود با رادیو آزادی گفت، طالبان پس از محاصره نیروها چهار اطراف منطقه و همه راه های منتهی به شهر لشکرگاه را ماین فرش کرده‌اند.

وی افزود:

"پس از چند روز یکه مواد و تجهیزات آنها تمام شد، حدود ۱۲۰ عسکرتسلیم طالبان شده، تعدادی دیگر با تانک ها و رزهپوش های شان بر سر کی برآمدند که ماین فرش شده بود، با انفجار ماین تعدادی از این عساکر زخمی و شماری کشته شدند. از سوی هم طالبان تعدادی ازآنها را اسیر گرفته و حدود هشتاد تن از این عساکر توانستند خود را به شهر لشکرگاه برسانند. "

اما نماینده مردم هلمند اضافه کرد، مقامات نظامی و ملکی محلی و مرکزی به شمول والی ولایت در شکستاندن محاصره عساکر و سربازان هماهنگی نکرده، غفلت و بی توجهی نموده‌اند.

عبدالحی آخندزاده به طوری خاص از جبار قهرمان قوماندان اوپراتیفی نیرو های امنیتی و دفاعی هلمند نام گرفته است.

اما جبار قهرمان این را نمی‌پذیرد که گویا عدم هماهنگی، بی توجهی و غفلت مقامات محلی سبب تلفات نیروهای امنیتی افغان شده‌است. او که با رادیو آزادی صحبت می‌کرد، گفت که جنگ در افغانستان در مجموع و به طور خاص در هلمند، ابعاد منطقوی و فرا منطقوی دارد .

عبدالجبار قهرمان قوماندان اوپراتیفی نیروهای امنیتی و دفاعی افغان در هلمند
عبدالجبار قهرمان قوماندان اوپراتیفی نیروهای امنیتی و دفاعی افغان در هلمند

آقای قهرمان در مورد گفت:

" در سطح منطقه و فرامنطقه همه جنگ افروزان دست به هم داده جنگ را سر ملت افغان تحمیل کرده‌اند. منجمله هلمند که از نگاه ستراتیژیک برای آنها اهمیت خاص خود را دارد. اگر آنها در هلمند دست بالا داشته باشند، می‌توانند تمام افغانستان را نا امن سازند. آنها از همه امکانات کار گرفته اند تا جنگ را در این منطقه شعله ور نگهدارند. "

جبار قهرمان قوماندان اوپراتیفی قوای امنیتی و دفاعی در هلمند گزارش‌ها از شمار تلفات قوای افغان را مبالغه آمیز خوانده گفت که ارقام واقعی چندین بار کمتر از آن تعدادی اند که در رسانه ها به نشر می‌رسند.

اما قبول کرد که شماری از عساکر، کشته، زخمی و اسیر شده‌اند و از ارایه ارقام خودداری کرد.

قبل از این حیات الله حیات والی هلمند دیروز به رادیو آزادی گفت که در نتیجه دو هفته جنگ در این ولایت ۲۴ عسکر کشته و ۲۵ تن دیگر ناپدید اند.

این در حالیست که جنرال چارلز کلیفلند سخنگوی ماموریت حمایت قاطع به رهبری ناتو در افغانستان در مصاحبه با صدای امریکا در مورد تلفات قوای افغان ابراز نگرانی کرده‌است.

XS
SM
MD
LG