لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۱

آمار افراد معتاد به مواد مخدر در بلخ افزایش یافته است


مسئولان ریاست مبارزه با مواد مخدر در بلخ از افزایش آمار افراد معتاد به مواد مخدر در این ولایت ابراز نگرانی می‌کنند.

عبدالرحمن اوغلی رئیس ادارۀ مبارزه با مواد مخدر می‌گوید که در جریان سال گذشته تعداد مجموعی معتادین در بلخ به بیش از ۸۵ هزار تن می‌رسید و اکنون این رقم به بیش از ۱۰۰ هزار تن افزایش یافته است.

آقای اوغلی می‌گوید که زنان و اطفال نیز شامل این تعداد از معتادین می‌باشند که اکثراً زنان و اطفال در ولسوالی‌های شورتپه، کلدار و دولت آباد بود و باش دارند.

آقای اوغلی در مورد افزایش معتادین در بلخ گفت:

"متأسفانه آمار افراد مبتلا به مواد مخدر در ولایت بلخ رو به افزایش است، عوامل مختلف دارد، نخست مهاجرت‌های بی‌موقع، نبود زمینه کار برای افراد در جامعه و پائین بودن سطح اقتصاد در خانواده‌ها همه عامل افزایش آمار معتادین در بلخ است."

مسئولان ادارۀ مبارزه با مواد مخدر نبود شفاخانه مجهز و عدم مساعد بودن زمینه کار در اجتماع را عامل اساسی افزایش آمار معتادین در این ولایت عنوان می‌کنند.

با این حال شماری از معتادین که در یک قبرستان در منطقه دشت شور مزارشریف جمع شده‌اند، ادعا می‌کنند که مهاجرت بی‌موقع به کشور‌های پاکستان و ایران آنان را آغشته به اعتیاد ساخته اند.

تعداد از این معتادین می‌گویند که نبود وضع اقتصاد بهتر در خانواده و عدم فرصت شغلی سبب شده تا یا آنان به مواد مخدر رو بیاورند و یا هم به کشور‌های بیرونی مهاجر شوند.

در میان این معتادین زنان نیز شامل اند که مدعی هستند فقر عامل اصلی رو آوردن آنان به اعتیاد بوده‌است.

نجلا رفعت یکی از همین معتادین در رابطه گفت:

"دولت برای ما کمک نمی‌کند، دولت شفاخانه ایجاد نکرده و ما را تداوی نکرده، وضعیت زندگی مه خراب است اولاد‌هایم گم شده و مه از غم زیاد و بی‌پیسه گی معتاد شدیم."

شمار دیگر از معتادین می‎گویند که مواد مخدر را به گونه آزاد در بازار به دست می‌آورند و اگر جلو فروش آزادانه آن گرفته شود، آمار افراد معتاد به مواد مخد کاهش خواهد یافت.

صالح محمد و یعقوب دو تن از معتادین در بلخ به این نظر اند:

"مواد مخدر در بلخ به گونه آزاد به فروش می‌رسد، برای ما افراد موتر سایکل سوار مواد می‌آورد و در مقابل چشمان پولیس خریداری می‌کنیم."

"من برادرانم آدم‌های بزرگی هستند و در دولت کار می‌کنند، چندین بار تداوی شدم اما اینکه باز به گونه آزاد در بازار به فروش می‌رسد من دوباره به این مواد رو آوردم و پودر می‌کشم."

این در حالیست که پیش از این نیز پولیس بلخ فروش آزادانه مواد مخدر را تائید کرده و گفته است که تلاش بر آن دارند تا هر چه زودتر جلو خرید و فروش مواد مخد را بگیرند.

مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG