لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۲

نخستین مرکز تشخیص و تداوی رایگان بیماری سرطان در کابل گشایش یافت


نخستین مرکز تشخیص و تداوی رایگان بیماری‎های سرطانی در شفاخانۀ جمهوریت کابل گشایش یافت.

بانوی اول افغانستان بی بی گل غنی و وزیرصحت عامه داکتر فیروز الدین فیروز دیروز بخش تشخیص و تداوی بیماری‎های سرطانی را در شفاخانۀ جمهوریت کابل افتتاح کردند.​

چندین دهه پیش تشخیص ابتدایی و تا حد تداوی سرطان در شفاخانۀ علی آباد کابل میسر بود ولی، به علت جنگ چند دهۀ اخیر این بخش شفاخانه از فعالیت باز ماند بیماران اکثر به هند و پاکستان می‎رفتند.

بی بی گل غنی بانوی اول افغانستان، ایجاد این مرکز را گام اول به سوی تشخیص و تداوی سرطان در کشور خواند.
بی بی گل غنی بانوی اول افغانستان، ایجاد این مرکز را گام اول به سوی تشخیص و تداوی سرطان در کشور خواند.

با ایجاد این مرکز اکنون بیماران سرطان مجبور نیستند به خارج بروند.

این اولین مرکز تشخیص و تداوی بیماری‎های سرطانی در سرتاسر افغانستان است که تشخیص و تداوی در آن به طور رایگان انجام می‎شود.

اعلامیۀ وزارت صحت عامه می‎افزاید این مرکز دارای ۲۵ بستر بوده که مجهز با تمام تجهیزات و وسایل طبی پیشرفته می‎باشد و در چهار بخش تشخیص مقدم، تداوی داخله، جراحی و شیموتراپی فعالیت دارد.

بی بی گل غنی بانوی اول افغانستان که از موسسین انجمن مبارزه با سرطان ثدیه یا پستان در افغانستان است هنگام مراسم افتتاح مرکز تشخیص و تداوی سرطان از تلاش‎های وزارت صحت عامه برای تاسیس این مرکز ستایش کرد و ایجاد این مرکز را گام اول به سوی تشخیص و تداوی سرطان در کشور خواند.

طرف راست پستان مصاب به سرطان طرف و طرف چپ پستان صحتمند قرار داردند.
طرف راست پستان مصاب به سرطان طرف و طرف چپ پستان صحتمند قرار داردند.

داکتر فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه گفت:

" سالانه حدود ۲۰ هزار تن به بیماری‎های مختلف سرطانی مبتلا می‎شوند و بیش از ۱۵ هزار آنان زنده‎گی خود را از دست می‎دهند."

خواجه قمرالدین صدیقی مشاور امور معالجی وزارت صحت عامۀ افغانستان نیز می‎گوید قبل از این تداوی بیماری‎های سرطانی تا حدی در یک بخش شفاخانۀ علی آباد کابل میسر بود ولی جنگ‎های چندین دهۀ اخیر این بخش شفاخانه را فلج ساخت.

وی افزود:

" در سال‎های گذشته تا قبل از جنگ‎های داخلی سال ۱۹۹۱ کابل ما در شفاخانۀ تدریسی علی آباد یک بخش مشخص برای تداوی شعاعی امراض سرطانی داشتیم که جناب مرحوم پوهاند عبدالعزیز ملک اصغر و شاگردان شان در آن قسمت مصروف عرضۀ خدمت به هموطنان عزیز بودند."

صدیقی: این ابتکار هموطنان ما را از مصرف های گزاف و خارج رفتن جلوگیری میکند.
صدیقی: این ابتکار هموطنان ما را از مصرف های گزاف و خارج رفتن جلوگیری میکند.

آقای صدیقی افزود که با تاسیس مرکز جدید در شفاخانۀ جمهوریت بیماران سرطان مجبور نخواهند بود که با پذیرفتن مصارف گزاف برای تداوی به کشورهای خارجی سفر کنند.

وی افزود:

" بدون شک این یک کمک عظیم و خوب است که یک بخش از هموطنان ما را که بخاطر در یافت چنین خدمات قبلا به خارج می‎رفتند، بی نیاز می‎سازد. و یک دست آورد در عرصه طبابت افغانستان و کارکردهای رهبری جدید وزارت صحت عامه است."

سالانه هزاران تن در افغانستان در اثر بیماری‎های سرطانی زنده‎گی خود را از دست می‎دهند.

وزارت صحت عامۀ افغانستان چند روز پیش از افتتاح این مرکز، در کابل یک کمپاین آگاهی دهی در بارۀ سرطان ثدیه یا پستان در کشور به راه انداخته بود.

XS
SM
MD
LG