لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۱

ولسی جرگه: گروه داعش در حال ایجاد مراکز قوی در افغانستان است


بیشتر شدن فعالیت‌های گروه داعش در افغانستان نگرانی ولسی جرگه را برانگیخته و این جرگه از حکومت می‌خواهد تا بخاطر سرکوب این گروه اقدامات جدی انجام دهد.

در جلسه عمومی روز شنبه این جرگه علاوه بر بحث روی مسایل مختلف، در مورد گسترش فعالیت‌های داعش در کشور نیز گفتگو صورت گرفت و اعضای ولسی جرگه فعالیت داعش را در افغانستان یک تهدید عنوان کردند.

حاجی ظاهر قدیر معاون اول ولسی جرگه که ریاست جلسه روز شنبه را بر عهده داشت گفت، داعش در سوریه و عراق تحت فشار قرار گرفته و حالا به افغانستان رو آورده‌است.

شماری از اعضای ولسی جرگۀ افغانستان
شماری از اعضای ولسی جرگۀ افغانستان

وی افزود:
"حالا داعش تلاش می‌کند تا مراکز قوی خود را در افغانستان بخصوص در ولایات شرق و شمال غرب ایجاد نماید که شما نمونه آنرا در ولسوالی پچیراگام و غور مشاهده کردید حالا ما جداً از حکومت می‌خواهیم تا در این نکته توجه جدی نماید."

آقای قدیر یکبار دیگر گفت، چنین شواهدی نیز وجود دارد که هم اکنون از طرف شب در ولایت ننگرهار هلیکوپتر‌ها به گروه داعش مواد انتقال می‌دهد که به گفته وی چنین انتقال برای افراد دیگر در افغانستان صورت نمی‌گیرد.

معاون اول ولسی جرگه می‌گوید، افراد وابسته به گروه داعش هم اکنون در نقاط مختلف افغانستان فعالیت‌های شانرا آغاز کرده‌اند که به گفته وی ممکن توره بورۀ ولایت ننگرهار را نیز تصرف نمایند.

حاجی ظاهر قدیر معاون اول ولسی جرگه افغانستان
حاجی ظاهر قدیر معاون اول ولسی جرگه افغانستان

وی گفت:
" من به شما گفتم که داعش یکسال پیش در افغانستان حضور داشت حالا آنها در ولایات غور، بلخ، کندز و لوگر نیز دیده می‌شوند. کنر، نورستان و غرب خو در جایش، آگر آنها توره بوره را تصرف نمایند بعد من حاجی ظاهر قدیر اعتراف می‌کنم که اینجا خراسان جور می‌شود."

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌گردد که هم اکنون گروه داعش در برخی مناطق ولایت ننگرهار بخصوص پچیراگام، کوت و خوگیانی فعالیت دارد.

هفته گذشته میان این گروه و قیام کننده‌های محلی درگیری شدید بوقوع پیوست که تلفات نیز در پی داشت.

این در حالیست که سه شنبه هفته گذشته در ولایت غور افراد مسلح که خود را وابسته به گروه داعش می‌گفتند حدود سی فرد ملکی را کشته و برخی دیگر آنها را زخمی ساختند.

از سوی هم در ولایات کندز، جوزجان، فاریاب، بدخشان، زابل و برخی ولایات دیگر نیز از حضور این گروه خبر‌های به نشر رسیده‌است.

اما محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع می‌گوید، گروه داعش در افغانستان سرکوب گردیده و عملیات گسترده علیه این گروه و مخالفین دیگر جریان دارد.

رادمنش: عملیات گسترده بخاطر سرکوب داعش جریان دارد
رادمنش: عملیات گسترده بخاطر سرکوب داعش جریان دارد

آقای رادمنش گفت:
" ما همین اکنون هم در تمام ولایاتی که دشمن چه داعش است و یا هر گروه دیگر ما عملیات محاربوی خود را ادامه دادیم و همین اکنون هم ادامه دارد، در مناطق مختلف ولایت ننگرهار از جمله پچیراگام عملیات محاربوی در آنجا ادامه دارد."

پیش از این عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور نیز گفته بود که تا بهار سال آینده تلاش‌ها بر اینست تا هفت و نیم هزار افراد وابسته به گروه داعش به ولایات شمالی انتقال یابند.

اما جنرال دوستم و دیگر ارگان‌های امنیتی تأکید می‌کنند که از هیچ نوع اقدامات بخاطر سرکوب گروه داعش دریغ نمی‌کنند و حتی رئیس جمهور غنی هم گفته است که افغانستان به گورستان داعش مبدل خواهد شد.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG