لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۸

غنی: نه خودم در دستگاه قضایی مداخله کرده‌ام نه به کسی اجازه می‌دهم


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان می‎گوید لوی سارنوال به شمول وی، باید هر آن کسی که قانون شکنی می‎کند را مجازات نماید.

آقای غنی که در چهارمین کنفرانس ملی سارنوالان سخنرانی می‎کرد گفت که نه خودش در امور عدلی و قضایی مداخله کرده‎است و نه به دیگران اجازه مداخله خواهد داد.

وی افزود:

"پائین‌ترین مأمور دولت تا خودم، تابع قانون هستیم و جناب لوی سارنوال و قاضی‌القضات صاحب اگر کوچکترین قانون شکنی را در من و یا اطرافیان من دیدید اول از ما شروع کنید."

غنی: مداخله در سیستم عدلی و قضایی جرم است.
غنی: مداخله در سیستم عدلی و قضایی جرم است.

​به باور آقای غنی مداخله در سیستم عدلی و قضایی جرم است و لوی سارنوال حق دارد تا افراد مداخله‌گر را مورد تعقیب عدلی قرار بدهد.

وی همچنان افزود:

"من باور کامل به استقلالیت سکتور عدلی و قضایی کشور دارم نه خودم در امور عدلی و قضایی مداخله کرده‌ام نه می‎کنم و نه خواهم کرد و به دیگران نیز اجازه مداخله را در امور کاری‌تان نخواهم داد هر نوع مداخله در تصمیم‌گیری عدلی و قضایی جرم است و لوی سارنوال صاحب حق دارید کسی را که مرتکب جرم می‎شود محاکمه کنید."

رئیس جمهور غنی همچنان تأکید کرد اختلافات سیاسی به هیچ وجه نباید روی امور عدلی و قضایی تأثیر منفی بگذارد و همچنان افزود که رهبران سیاسی کشور نیز باید از اصلاحات حمایت کنند.

غنی: به شمول من باید هر کسیکه قانون شکنی می‌کند مجازات شود
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:44 0:00

‎آقای غنی در حالی روی تطبیق قانون تأکید می‎کند که بر اساس یک سروی جدید بین‌المللی، افغانستان سومین کشوریست که قانون در آن تطبیق نمی‎شود.

در این حال لوی سارنوال افغانستان گفت که در این کشور اکثر مقامات و افراد سرشناس از قانون سرپیچی می‎کنند.

فرید حمیدی در چهارمین کنفرانس ملی سارنوالان اطمینان داده گفت که لوی سارنوالی افغانستان دیگر تحمل قانون شکنی و فساد را ندارد.

حمیدی: هفته آینده محاکمه علنی یکی از سارنوالان عالی رتبه که متهم به فساد است، برگزار خواهد شد.
حمیدی: هفته آینده محاکمه علنی یکی از سارنوالان عالی رتبه که متهم به فساد است، برگزار خواهد شد.

آقای حمیدی افزود که هفته آینده محاکمه علنی یکی از سارنوالان عالی رتبه که متهم به فساد است، برگزار خواهد شد.

وی افزود:

"اولین قضیه هم از سارنوالان عالی رتبه است ما این اطمینان را به مردم افغانستان می‎دهیم که مبارزه با فساد را اول از خود آغاز می‎کنیم مأمورین عالی رتبه، مقامات و کسانی که از لحاظ موقف و جایگاه دست به فساد می‎زدند در قانون شکنی هم متأسفانه همین کتگوری شامل است."

آقای حمیدی در ادامه گفت که پس از این هیچ فردی در افغانستان نمی‎تواند از قانون فرار کند و افزود که اگر مقامی در زمینه مداخله کند نام‎های شان را فاش خواهد ساخت.

لوی سارنوال افغانستان تأکید کرد که تأمین عدالت در این کشور موضوع وابسته به امنیت بوده و به باوری وی بدون تأمین عدالت، ثبات و پیشرفت‎های اجتماعی کار دشوار خواهد بود.

چندی قبل مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد اداری به هدف پیگرد فساد پیشه‌گان بزرگ تأسیس شد و بگفته مسئولین این مرکز، محاکمه مفسدین و بررسی دوسیه‎های آنان در اولویت کاری این مرکز قرار دارد.

زارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG