لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۴

واکنش جدی رئیس جمهور غنی در پیوند به سلب صلاحیت ۳ وزیر کابینه


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به استیضاح و سلب صلاحیت سه وزیر به شمول وزیر خارجه این کشور از سوی ولسی جرگه واکنش جدی نشان داده و گفته است که تغییر اعضای کابینه فعلاً به کشور ضرر بزرگ می‌رساند.

رئیس جمهور شام گذشته با یک تعداد از اعضای هیئت اداری ولسی جرگه و دیگر اعضای آن ملاقات کرده و برای رد این تصمیم ولسی جرگه و اعتراض حکومت بالای آن، دلایل زیادی ارائه کرده‌است.

رئیس جمهور غنی "محدویت در استفاده بودجه‌های غیر اختیاری، مداخلات وظیفوی، دست به دست شدن قراردادها و آغاز کار ناوقت اعضای کابینه را از جمله دلایلی خوانده که سبب مشکلات در مصارف بودجه شده‌اند."

اشرف غنی از ولسی جرگه خواسته است، اجازه بدهد تا کابینۀ که اکنون به پای خود ایستاده قوی تر شود و مسئولیت کابینه به حیث یک وزیر واحد نه بلکه به حیث یک کابینه در کل با وضاحت کامل در مصارف بودجه شامل شود.

رئیس جمهور به اعضای ولسی جرگه گفته است، مشکل مصرف بودجه در بسیاری کشورهای پیشرفته جهان هم دیده می‌شود و این کار سبب مشکلات زیاد می‌شود که اعضای کابینه تبدیل شوند و تمام چیز از سر شروع شود.

رئیس جمهور بعد از آن با هیئت اداری و دیگر اعضای ولسی جرگه ملاقات کرد که وزیر خارجه صلاح الدین ربانی، وزیر فواید عامه محمود بلیغ و وزیر کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین نسرین اوریاخیل بخاطر عدم مصرف بیش از ۷۰ درصد بودجه انکشافی شان سلب صلاحیت شدند.

ارگ ریاست جمهوری شام دیروز به این تصمیم ولسی جرگه واکنش نشان داده و به طور خاص استیضاح وزیر خارجه را غیر موجه خوانده‌است.

در یک اعلامیه ارگ که به همین منظور نشر شده، آمده است که ولسی جرگه در مورد مصارف بودجه وزارتخانه‌ها معلومات کامل ندارد و تا وقت تکمیل این معلومات پروسه استیضاج به تأخیر می‌افتد.

در اجلاس شب گذشته در ارگ، رئیس اجرائیه عبدالله عبدالله، اعضای کابینه و هیئت اداری ولسی جرگه و بعضی از اعضای آن اشتراک داشتند.

همزمان با این، شورای رهبری جمعیت اسلامی سلب صلاحیت و استیضاح صلاح الدین ربانی را یک عمل نامناسب دانسته و آنرا تلاش از سوی گروه‌های مشخص سیاسی خوانده‌است.

در اعلامیه جمعیت آمده است: "جمعیت اسلامی به حیث یک حزب مهم تشکیل دهنده حکومت وحدت ملی وضعیت را دقیق بررسی می‌کند و با درک قضیه و با در نظر داشت منافع مردم تصمیم لازم را اتخاذ می‌کند."

XS
SM
MD
LG