لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۶

تعداد وزرای سلب صلاحیت شده از سوی ولسی جرگه به ۷ تن رسید


ولسی جرگه افغانستان برای روز سوم به چهار وزیر در عدم موجودیت ‌شان صندوق گذاشت و سه تن آنان را در سمت‌های‌شان ابقا و یک تن‌شان را سلب صلاحیت کرد.

در نشست استیضاحیه این جرگه اسدالله ضمیر وزیر زراعت و مالداری، علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب و سلامت عظیمی وزیر مبارزه با مواد مخدر در سمت‌های‌شان باقی ماندند. اما عبدالرزاق وحیدی وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی از سوی این جرگه سلب اعتماد شد.

ظاهر قدیر معاون اول ولسی جرگه که ریاست نشست روز سه شنبه را نیز بر عهده داشت از رئیس جمهور خواست تا هر چه زودتر فرد دیگر را به این جرگه معرفی کند.

ظاهر قدیر معاون اول ولسی جرگه افغانستان
ظاهر قدیر معاون اول ولسی جرگه افغانستان

وی گفت:

"محترم عبدالرزاق وحیدی وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی با اخذ ۴۹ رای تائید و ۱۴۷ رای رد ۲ رای باطل و ۲ رای سفید سلب اعتماد شد و از رئیس جمهور می‌خواهیم که هر چه زودتر وزیر مخابرات را به ولسی جرگه معرفی کند."

روند استیضاح اعضای کابینه از سوی ولسی جرگه افغانستان بخاطر آنچه مصرف نکردن بودجه انکشافی وزارت‌ها شمرده می‌شود، از روز شنبه به اینسو ادامه دارد.

این جرگه تا کنون ۱۳ وزیر کابینه را استیضاح کرده که از این میان هفت وزیر سلب صلاحیت و شش تن‌شان در سمت‌های‌شان ابقا گردیدند.

از سوی هم ریاست جمهوری می‌گوید که موضوع استیضاح وزرا را جهت تفسیر به ستره محکمه فرستاده‌است.

رئیس جمهور، رئیس اجرائیه و اعضای کابینه روز دوشنبه در ارگ نشستی داشتند و در آن تصمیم گرفته شد تا تمامی وزیران، بشمول آنانیکه سلب صلاحیت شده‌اند، تا بررسی همه جانبه ستره محکمه به کار ‌های شان ادامه دهند.

اما ظاهر قدیر معاون اول ولسی جرگه می‌گوید که ستره محکمه مرجع تفسیر قانون اساسی نبوده و به گفته وی اگر حکومت خود را فریب می‌دهد، سخن جداگانه است.

در این حال کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی افغانستان می‌گوید، برای حل اختلافات میان ریاست جمهوری و ولسی جرگه نیاز است تا ماده ۹۲ قانون اساسی تفسیر شود.

از سوی هم برخی از آگاهان می‌گویند، بهتر بود تا استیضاح و رای دهی به وزرا پس از ارائه دلایل‌شان در مورد عدم مصرف هفتاد درصد بودجه انکشافی صورت می‌گرفت.

شهزاده مسعود آگاه مسایل سیاسی
شهزاده مسعود آگاه مسایل سیاسی

شهزاده مسعود یکی از این آگاهان:

"ای کاش سران حکومت وحدت ملی به وزرا هدایت می‌دادند تا آنها به ولسی جرگه می‌رفتند و با استدلال قناعت وکلا را جلب می‌کردند اینکه کسی رد یا کسی تائید می‌شود به نظر من ولسی جرگه از وزارت‌ها نظارت کرده‌ و می‌داند که کی کار کرده آنها در میان بد و بدتر قضاوت کرده‌اند."

آقای مسعود با آنکه استیضاح وزرا را حق ولسی جرگه می‌داند، اما می‌افزاید که با در نظرداشت شرایط کنونی سلب صلاحیت تعداد زیادی وزرا، مشکلات در حکومت را افزایش خواهد داد.

وی تقابل را که میان حکومت و ولسی جرگه به میان آمده خطرناک دانسته و تأکید می‌کند که این مشکل باید از هر راه ممکن حل گردد.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG