لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۱

مسعود: شبکه‌های مافیایی، طالبان و استخبارات منطقه در حکومت نفوذ کرده‌اند


احمد ضیا مسعود نماینده ویژه رئیس جمهور افغانستان در امور اصلاحات و حکومتداری خوب
احمد ضیا مسعود نماینده ویژه رئیس جمهور افغانستان در امور اصلاحات و حکومتداری خوب

نماینده ویژه رئیس جمهور افغانستان در امور اصلاحات و حکومتداری خوب می‌گوید، استخبارات کشورهای همسایه نمی‌گذارند که جنگ در مناطق مختلف افغانستان به ویژه ولایات کندز و هلمند پایان یابد.

احمد ضیا مسعود در یک گردهمایی در ولایت هرات از نفوذ شبکه‌های مافیایی، طالبان و استخبارات کشور های منطقه در دولت افغانستان سخن زده، گفت که این عوامل مانع اصلی عملیات گسترده علیه مخالفان دولت در افغانستان شده‌است.

نبود امنیت در بعضی از مناطق افغانستان از نگرانی‎های مهم دولت و مردم این کشور است.

اما احمد ضیا مسعود بهبود وضعیت امنیتی افغانستان را وابسته به پاکسازی ولایات هلمند و کندز از وجود طالبان می‌داند.

آقای مسعود در این گردهمایی پذیرفت که شبکه‌های مافیایی، طالبان و استخبارات کشورهای منطقه در درون حکومت افغانستان نفوذ کرده و این روند نمی‌گذارند تا حکومت افغانستان بتواند عملیات‌های گسترده را بخاطر پاکسازی این مناطق از وجود مخالفان راه اندازی کند.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب تأکید کرد که باید نهادهای امنیتی در ولایات مختلف افغانستان به گونه غیر متمرکز فعالیت کنند.

او همچنان گفت که این موضوع می‌تواند وضعیت امنیتی در نقاط مختلف افغانستان را بهتر سازد.

بحث دادن صلاحیت‌های بیشتر به والیان و قوماندانان پولیس از موضوعات دیگری بود که نماینده رئیس جمهور افغانستان در امور اصلاحات و حکومتداری خوب به آن تأکید ورزید.

او گفت، این امر می‌تواند در بخش‌های مختلف امنیتی، اداری و اقتصادی در ولایات افغانستان مؤر واقع شود.

در کنار این موضوعات، احمد ضیا مسعود در لابلای حرف‌های خود به موضوع گزینش اعضای جدید کمیسیون‌های انتخاباتی پرداخت و گفت که نبود شفافیت در انتخاب افراد قابل تحمل نیست.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب در حالی سخن از نفوذ شبکه‌های مافیایی، طالبان و استخبارات کشورهای همسایه در حکومت افغانستان می‌زند که قبل از این مقامات امنیتی در غرب افغانستان از دخالت‌های کشورهای ایران و پاکستان در ولایت فراه سخن زده بودند.

تقریباً دو ماه قبل جنگ شدیدی میان مخالفان مسلح دولت و طالبان مسلح در ولایت فراه رخ داد.

جنرال حسن شاه فروغ قوماندان زون ۶۰۶ انصار در غرب افغانستان از حضور پُر رنگ جنرالان پاکستان و اتباع ایرانی در آن نبرد یاد کرده بود.

هنوز معلوم نیست که حکومت افغانستان در برابر این همه حرف‌ها چه اقدام را بخاطر جلوگیری از نفوذ کشورهای همسایه در امور امنیتی افغانستان روی دست می‌گیرد.

گزارش: شاه‌پورصابر

XS
SM
MD
LG