لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۱

غنی: تا ۳ سال آینده افغانستان نقطه وصل شبکه خط آهن می‌شود


رهبران افغانستان و ترکمنستان رسماً خط آهن میان ترکمنستان و افغانستان را افتتاح کردند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در مراسمی که به همین مناسبت به روز دوشنبه برگزار شده بود افتتاح خط آهن اتامرات-آقینه را گام نخست بسوی هدفی دانست که گویا افغانستان در آینده نقطه اتصال در منطقه باشد.

رهبران دو کشور روی اهمیت این خط آهن سخنرانی مفصل کردند.

غنی می‎گوید که در عصر حاضر مٶثر ترین راه اتصال کشورها از طریق خط آهن ممکن بوده می‎تواند.

غنی: هدف ما اینست که تمام افغانستان انشاالله تا سه سال آینده یک نقطه وصل شبکه خط آهن خواهد شد.
غنی: هدف ما اینست که تمام افغانستان انشاالله تا سه سال آینده یک نقطه وصل شبکه خط آهن خواهد شد.

او افزود:

"آقینه قدم اولی است مزار شریف و حیرتان وصل شده خط آهن از طرف ایران به طرف هرات به شدت در حال ساختن است اما هدف ما اینست که تمام افغانستان ان شا‍ءالله تا سه سال آینده یک نقطه وصل شبکه خط آهن خواهد شد قدم آینده شیرخان بندر-مزارشریف است."

آقای غنی همچنان تأکید کرد که با هیچ کشور همسایه ضدیت نداشته و برعکس با تمام کشورها در جستجوی روابط نیک و همکاری متقابل بوده که نمونه خوب آن کشور ترکمنستان می‎باشد.

رئیس جمهور افغانستان به مناسبت افتتاح این خط آهن در یک نشست جدا گانه دیگر گفت که افغانستان حالا به مقامی رسیده‎است که جز لاینفک کشورهای آسیایی مرکزی می‎باشد.

پذیرایی از رئیس جمهور غنی در ترکمنستان
پذیرایی از رئیس جمهور غنی در ترکمنستان

رئیس جمهور این را نیز گفت که حالا افغانستان از انزوای بین المللی بیرون شده است هر کشور همسایه که نیت شوم داشته باشد مردم افغانستان آن را دفع می‎کنند.

به گفته آقای غنی افتتاح این خط آهن می‎تواند بالای کاهش قیمت نفت وارداتی به افغانستان تأثیر قابل ملاحظه داشته باشد.

کارهای ابتدایی خط آهن اتامرات-آقینه حدود دو سال قبل از امام نظر ترکمنستان الی بندر آقینه آغاز گردید.

این خط آهن ترکمنستان و افغانستان، در داخل خاک افغانستان ‌۳.۵ کیلو متر است که در مرحله دوم تا به طول ۳۰ کیلو متر تا والسوالی اندخوی در افغانستان امتداد میابد.

خط آهن اتامرات-آقینه در یک روز ظرفیت انتقال ۵۰۰ تن مواد را داشته که در مرحله نخست به روز دوشنبه چهل تن مواد نفتی از این طریق انتقال شد.

قربان قلی بردی محمدوف رئیس جمهور ترکمنستان می‎گوید که افتتاح این خط آهن می‎تواند نقش مهم را در جهت تأمین صلح، ثبات و رشد اقتصادی و آینده خوب در افغانستان بازی کند.

آقای محمدوف همچنان گفت که مطابق به درخواست رئیس جمهور غنی در کنار سایر بخش‎ها در بخش صادرات انرژی اقدامات بیشتر را انجام خواهد داد.

محمدوف: اطمینان دارم همکاری‎های ما با برادران افغانستانی از این پس گسترش خواهد یافت.
محمدوف: اطمینان دارم همکاری‎های ما با برادران افغانستانی از این پس گسترش خواهد یافت.

او افزود

"اطمینان دارم همکاری‎های ما با برادران افغانستانی در زمینه‎های انرژی، حمل و نقل و ارتباطات، تجارت و عمران از این پس گسترش خواهد یافت و ما این کارها را توسعه خواهیم داد."

ترکمنستان در حال حاضر ۱۰۰ میگاوات برق را به افغانستان صادر می‎کند که به گفته آقای محمدوف این رقم به ۵۰۰ میگاوات افزایش خواهد یافت.

رئیس جمهور ترکمنستان همچنان می‎گوید که ایجاد خط آهن اتامرات-آقینه نشان داد که کشورها بخاطر منافع ملی با منافع منطقه همسو و هم نظر شده می‎تواند.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG