لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۹

رهبران افغانستان و ترکمنستان خط آهن آقینه را افتتاح می‌کنند


مقامات در ارگ ریاست جمهوری می‌گویند که رؤسای جمهور افغانستان و ترکمنستان، محمد اشرف غنی و قربانقلی بردی محمدوف امروز طی مراسم خاص خط آهن آقینه را افتتاح می‌کنند.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفت که دیگر مقامات عالی رتبۀ دو کشور نیز در این مراسم اشتراک می‌کنند.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

وی در مورد افزود:

"قرار است امروز با حضور رئیس جمهور افغانستان و رئیس جمهور ترکمنستان خط آهن آقینه رسماً به بهره برداری برسد، تمام آماده‌گی‌ها برای افتتاح این خط گرفته شده و مهمانان زیادی از نقاط مختلف برای این برنامه دعوت شده‌اند."

آقای مرتضوی افزود که این مسیر خط آهن برای افغانستان بسیار مهم است و این کشور را به کشورهای آسیایی و اروپایی وصل می‌کند و افغانستان دیگر به کدام مسیر مشخص چون تورخم یا راه دیگر محدود نخواهد ماند و این خط آهن در توسعۀ تجارت و ترانزیت افغانستان نقش فوق‌العاده مهم دارد.

اکلیل حکیمی وزیر مالیه، محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی، داکتر محمد همایون قیومی مشاور ارشد رئیس جمهور در امور زیربنایی، عبدالسلام رحیمی رئیس عمومی ادارۀ امور ریاست جمهوری و فیض‌الله ذکی معاون شورای امنیت ملی افغانستان در این مراسم اشتراک می‌کنند.

مهمانان از ولایت‌های مختلف به این مراسم دعوت شده‌اند.

وحید نوشیر کارشناس مسایل اقتصادی مقیم لندن در بارۀ اهمیت خط آهن بندر آقینه به رادیو آزادی گفت، این خط یک بخش از معاهدۀ راه لاجورد میان پنج کشور است که طبق آن اموال تجارتی افغانستان از طریق ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان و ترکیه به اروپا راه پیدا خواهند کرد.

وی افزود:

"طبق یک پیش‌بینی قبل از این اموال افغانستان در مدت ده تا پانزده روز می‌رسید ولی با افتتاح این راه امکان دارد از هفت تا ده روز را با مصارف کمتر در بر گیرد."

آقای نوشیر در پاسخ به این سؤال که خط آهن بندر آقینه اتکای افغانستان به بنادر پاکستان و ایران را چقدر کاهش خواهد داد گفت که افغانستان چون یک کشور محاط به خشکه است به هر اندازۀ که بنادر بیشتر با کشورهای همجوار داشته باشد دست بازتر در تجارت خواهد داشت.

قرار است ضمن مراسم افتتاح خط آهن آقینه یک نمایشگاه از محصولات افغانی نیز در این بندر برگزار ‌شود.

این خط آهن ترکمنستان و افغانستان، در داخل خاک افغانستان ‌۳.۵ کیلو متر است که از سوی ترکمنستان ساخته شده و از منطقه "آته مراد" ترکمنستان تا بندر آقینه افغانستان ادامه دارد.

پیش از این مقامات افغانستان گفته‌اند که این خط به طول ۳۵ کیلو متر تا شهر اندخوی ولایت فاریاب امتداد خواهد یافت که از سوی بانک انکشاف آسیایی تمویل می‌شود.

XS
SM
MD
LG