لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۹

داوود اساس: مذاکرات سرپرست بلخ با رئیس جمهور به بن بست رسیده‌است


در باره مذاکرات سرپرست ولایت بلخ با رئیس جمهور، نزدیکان عطا محمد نور و منابع در ریاست اجرائیه نظریات مختلف دارند.

یکی از مشاوران ارشد رئیس اجرائیه ادعا می‎کند که مذاکرات سرپرست ولایت بلخ با رئیس جمهور به بن بست رسیده‎است.

همزمان با آمدن سرپرست ولایت بلخ به کابل و اظهارات در باره جریان مذاکرات آقای نور با رئیس جمهور، برخی منابع در ریاست اجرائیه خبر می‎دهند که این مذاکرات به بن بست رسیده‎است.

اما فرهاد عظیمی عضو ولسی جرگه و یکی از افراد نزدیک به عطا محمد نور روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت که مذاکرات میان دو طرف دوام دارد.

آقای عظیمی ابراز امیدواری می‌کند که در جریان حضور آقای نور در کابل، این مذاکرات به توافقات نهایی منجر شود.

فرهاد عظیمی عضو ولسی جرگه و یکی از افراد نزدیک به عطا محمد نور
فرهاد عظیمی عضو ولسی جرگه و یکی از افراد نزدیک به عطا محمد نور

او افزود:

"آقای نور فعلاً در کابل تشریف دارند و روند مذاکرات ادامه دارد و همچنان جلساتی در بین اعضای هیئت رهبری جمعیت اسلامی افغانستان در این مدت گرفته می‎شود تا بعضی نگرانی‎های که بوده او نگرانی‎ها به کلی رفع شود و در پهلوی این، مذاکرات ادامه دارد و پیشرفت‎های صورت گرفته و تا هنوز توافقات کلی در سطح نهایی نرسیده."

مذاکرات سرپرست ولایت بلخ با رئیس جمهور در ماه قوس آغاز شد و گزارش‎ها می‎رساند که تا هنوز دو طرف به توافقات کلی دست نیافته‎اند.

هدف این مذاکرات از سوی افراد نزدیک به عطا محمد نور، تقویت جایگاه رئیس اجرائیه، عملی شدن توافق‌نامه سیاسی و دخیل شدن جمعیت اسلامی در تصمیم‌گیری‎ها خوانده شده‎است.

اما داوود اساس مشاور ارشد عبدالله عبدالله روز پنجشنبه در صحبت به رادیو آزادی گفت که عطا محمد نور از آدرس ضعیف وارد مذاکره شده و به همین دلیل رئیس جمهور از این پس علاقه‌مندی چندانی به این مذاکرات ندارد.

اساس: عطا محمد نور از آدرس ضعیف وارد مذاکره شده است.
اساس: عطا محمد نور از آدرس ضعیف وارد مذاکره شده است.

آقای اساس اظهار می‎دارد که بسیاری اعضای جمعیت اسلامی با مذاکرات آقای نور با رئیس جمهور مخالف بودند و به همین دلیل به گفته وی، سرپرست ولایت بلخ در میدان تنها مانده‎است.

او افزود:

"مذاکرات تا حالی به بن بست رسیده و چند وقت می‎شود که نتیجه‌اش معلوم نیست، رئیس جمهور می‎خواست که استاد عطا با همان قوت سابق وارد مذاکرات ‎شود و حالی آن قوت پیش او (عطا محمد نور) نیست و شما دیدید که جمعیت هم همرایش نیست و تنها چند فرد است همراهش، استاد عطا می‎داند که تنها مانده‎است در میدان، استاد عطا یک فرد است و فرد نمی‎تواند که رئیس جمهور همراه او به اندازه که قبلاً سرش حساب می‎کرد حالا هم سرش حساب کند."

ریاست اجرائیه در باره گفته‎های مشاور رئیس اجرائیه به‌گونه رسمی ابراز نظر نکرده‎است، اما مجیب‌الرحمن رحیمی سخنگوی رئیس اجرائیه روز پنجشنبه در یک نشست خبری گفت که ریاست اجرائیه در باره این مذاکرات اختلاف جدی با عطا محمد نور ندارد.

اما ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، مشوره با چهره‎های سیاسی یکی از برنامه‎های رئیس جمهور است.

هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهور روز پنجشنبه در جریان یک نشست خبری تائید کرد که مشوره با عطا محمد نور جریان دارد.

چخانسوری: در مورد مسایل ملی کشور همراه‌شان مشوره‎های صورت گرفته‌است.
چخانسوری: در مورد مسایل ملی کشور همراه‌شان مشوره‎های صورت گرفته‌است.

او افزود:

"آن‎ها (عطا محمد نور) یکی از رهبران کشور هستند، در مسایل ملی کشور همراه‌شان مشوره‎های صورت گرفته و صورت می‎گیرد و تمام اقشار افغانستان و سیاسیون افغانستان خود را باید در دولت و در مسایل ملی شریک ببینند که در این بخش هیچ مشکلی نیست، کارها به پیش می‎رود و ما شاهد پیشرفت‎ها در این بخش می‎شویم."

هرچند نزدیکان عطا محمد نور گفته‎اند که ناکام ماندن عبدالله عبدالله در عملی کردن وعده‌هایش به مردم یکی از دلایل مذاکرات عطا محمد نور با رئیس جمهور است اما برخی مشاوران رئیس اجرائیه به شمول سید آقا فاضل سانچارکی پیش از این گفته‎اند که مذاکرات آقای نور بر سر مسایل شخصی است.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG