لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۸

وزیری: در مورد دیدار هیئت ایرانی با طالبان در هلمند تحقیق می‌کنیم


وزارت دفاع افغانستان می‎گوید که در مورد دیدار هیئت ایرانی با طالبان مسلح در هلمند تحقیق می‎کنند.

وزارت دفاع افغانستان هرچند استفاده اسلحه ساخت ایران در جنگ هلمند و ملاقات هیئت ایرانی با طالبان مسلح در این ولایت را نه تائید و نه هم رد می‎کند اما تأکید دارد که در این مورد بررسی همه‌جانبه صورت خواهد گرفت.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که بدون شک برخی کشورهای همسایه و استخبارات از طالبان حمایت می‎کنند اما در باره کمک ایران از طالبان تحقیق می‎کنند.

وزیری: در این مورد تحقیق می‎شود.
وزیری: در این مورد تحقیق می‎شود.

او افزود:

"در این مورد تحقیق می‎شود که آیا واقعاً سلاح ایرانی در جنگ افغانستان استفاده شده یا نه و هیئت از ایران به هلمند آمده‎است یا خیر؟ در این‌باره تحقیق می‎کنیم و با کامل شدن تحقیقات این موضوع با مردم شریک خواهد شد."

این در حالیست که والی هلمند روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که معلومات استخباراتی تائید می‎کند که رژیم ایران و نمایندگان طالبان مسلح در ولسوالی گرمسیر این ولایت دیدار داشته اما جزئیات آن روشن نیست.

حیات‌الله حیات همچنان گفته بود که طالبان مسلح در جریان عملیات لشکرگاه به سوی ساختمان ولایت میزاییل پرتاب کرده‎اند که تعداد آن منفجر نشده‎است و از آن مزاییل‎ها معلوم می‎شود که در ایران تولید شده‎است.

این در حالیست که هفته گذشته جمیله امینی رئیس شورای ولایتی فراه نیز به رادیو آزادی گفته بود که ایران برخی تجهیزات جنگی پیشرفته را در اختیار طالبان مسلح قرار داده‎است.

خواستیم تا در این مورد نظر وزارت خارجه افغانستان و سفارت ایران در کابل را داشته باشیم اما مؤفق نشدیم.

پیش از این مقامات ایرانی هرگونه مداخله در امور داخلی افغانستان را رد کرده‎است.

از سوی هم شماری از اعضای ولسی جرگه با تائید سخنان والی هلمند گفته‎اند که ایران تلاش دارد تا حوزه جنوب غرب را بی‌ثبات کند و مانع تطبیق پروژه‎های بزرگ شود.

منگل: متحدین بین المللی، امریکا و ناتو مکلفیت دارند بالای کشورهای حامی دشمنان افغانستان فشار سیاسی و دیپلوماتیک بیاورند.
منگل: متحدین بین المللی، امریکا و ناتو مکلفیت دارند بالای کشورهای حامی دشمنان افغانستان فشار سیاسی و دیپلوماتیک بیاورند.

نواب منگل عضو کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه از حکومت و متحدین‌اش می‎خواهد تا بالای ایران فشار سیاسی وارد کند و جلو مداخله آن کشور در امور داخلی افغانستان را بگیرد.

او افزود:

"متحدین بین‌المللی، امریکا و ناتو مکلفیت دارند بالای کشورهای حامی دشمنان افغانستان فشار سیاسی و دیپلوماتیک بیاورند تا کشورهای همسایه از این‌گونه مداخله دست‌بردار شوند."

صالح محمد صالح یک عضو دیگر ولسی جرگه تأکید دارد که حکومت باید سیاست خارجی‌اش را دوباره تجدید نظر کند و تعادل را بوجود بیاورد تا شکار جنگ نیابتی بیگانه‌ها نشود.

گفتنی است که حکومت افغانستان بارها گفته‎است که مداخله ایران در امور داخلی را در موارد مختلف بررسی می‎کند اما نتایج این بررسی‎ها معمولاً با مردم و رسانه‎ها شریک نشده‎است.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG