لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۲

حیات: نماینده‌های ایران با طالبان در گرمسیر هلمند دیدار کرده‌اند


مقامات ولایت هلمند از دیدار نماینده‌های ایران با طالبان در این ولایت خبر داده‌اند.

حیات‌الله حیات والی هلمند در صحبت با رادیو آزادی گفت، بر اساس معلومات استخباراتی که در دست دارند، این دیدار در والسوالی نا امن گرمسیر صورت گرفته‌است ولی تحقیقات بیشتر در مورد این دیدار و موضوعات مورد بحث در آن، جریان دارد.

وی گفت:

"به شما معلوم است که در این اواخر بر علاوۀ مداخله پاکستان مداخلۀ ایران هم زیاد شده‌است و موضوع مهار کردن آب هم از سوی افغانستان جدی گرفته شده‌است. راپورهای ابتدایی استخباراتی ما نشان می‌دهند که اتباع پاکستانی و ایرانی یکجا با طالبان در ولسوالی گرمسیر دیده شده‌اند ولی ما این موضوع را توسط امنیت ملی می‌خواهیم دقیق‌تر ارزیابی نمائیم و بعداً با شما شریک بسازیم."

والی هلمند همچنان به دخالت نظامی ایران در جنگ اخیر هلمند اشاره نموده گفت که در این جنگ از میزاییل‌های ساخت ایران استفاده شده‌است.

حیات‌الله حیات افزود، از جمله ده‌ها میزاییل که بر مقر ولایت هلمند پرتاب شده‌اند شماری از آن‌ها منفجر ناشده مانده و به وضاحت نشان ساخت ایران در آن‌ها دیده می‌شود.

حیات الله حیات والی هلمند
حیات الله حیات والی هلمند

آقای حیات افزود:

"دو ماه پیش وقتی که طالبان بالای شهر لشکرگاه هجوم آوردند تقریباً ۴۲ میزاییل تنها مقام ولایت، مهمانخانۀ والی و خانه والی را هدف قرار دادند که سه-چهار میزاییل ازین جمله منفجر نشدند و متأسفانه مارک کشور همسایه ما به وضاحت دیده می‌شد که ساخت پارسال در کشور همسایۀ ما بود."

والی هلمند همچنان گفت که موضوع آب هلمند یکی از علت‌های اصلی نا امنی‌های جاری و دخالت ایران در این نا امنی‌ها بوده و موضوع را اخیراً با رئیس جمهور شریک ساخته اند.

وی گفت:

"با رئیس صاحب جمهور در باره اوضاع امنیتی صحبت شده‌است و بلخصوص رئیس صاحب جمهور با متنفذین اعضای شورا‌های ولایتی از حوزۀ دریای هلمند و تقریباً پنج والی‌ دیگر صحبت کرده و موافقت‌نامه که در بین صدراعظم موسی شفیق با ایران امضا شده مورد بحث قرار گرفت."

والی هلمند افزود که رئیس جمهور غنی وعده داده‌است موضوع دریای هلمند و موافقت‌نامه موجود با ایران از سر گرفته خواهد شد تا به جنجال‌های جاری ناشی از مسئله آب هلمند که یکی از عوامل اصلی و عمده نا امنی‌ها در این ولایت است، نقطه پایان گذاشته شود.

قابل ذکر است که ایران دایم گزارش‌ها مبنی بر همکاری آن کشور با طالبان را رد کرده‌است.

XS
SM
MD
LG